اوباما اولین رئیس جمهوری سیاهپوست آمریکا روز چهارشنبه در حالی از مردم کانادا خواست بار دیگر به ترودو رای دهند که او درگیر جنجال‌های سیاسی درباره افشای تصاویر نژادپرستانه خود است.

وی در پیامی توئیتری ترودو را «رهبری سخت‌کوش و تاثیرگذار» دانست که به مسائل بزرگی مثل تغییرات اقلیمی اهمیت می‌دهند و تاکید کرد که جهان هنوز به چنین شخصی نیاز دارد.

اوباما نوشت: امیدوارم همسایگان شمالی ما (کانادایی‌ها) او را برای یک دوره دیگر حمایت کنند.

چهل و سومین انتخابات سراسری در کانادا در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۹ مهرماه) برای انتخاب اعضای مجلس عوام کانادا موجب قانون انتخاباتی کانادا برگزار خواهد شد.

در این انتخابات ۶ حزب عمده کشور حضور دارند. از میان این ۶ حزب انتظار می‌رود حزب لیبرال، محافظه‌کار و نئودموکرات روی هم ۸۵ درصد از کرسی‌های مجلس را به دست آورند.

 ترودو با درخواست انحلال مجلس فعلی از فرمانداری کل کانادا، در روز چهارشنبه نهم اکتبر زنگ شروع رسمی انتخابات سراسری کانادا را به صدا درآورد.

ماه گذشته انتشار عکسی از نخست وزیر کانادا که در حرکتی نژادپرستانه صورت و دستهای خود را قهوه‌ای کرده بود، ضمن جنجال آفرینی در آستانه انتخابات، او را وادار به عذرخواهی کرد.

انتشار این عکس که نخست در مجله تایم منتشر شده بود و به ۲۰ سال پیش و زمان حضور ترودو در یک جشن بر می‌گردد، کمپین‌های انتخاباتی او  برای دستیابی دوباره به پست نخست وزیری را به لرزه درآورده است.  

ترودو همان زمان تایید کرد که در این مراسم از پوشش شبیه لباس علاءالدین شخصیت فیلمی با همین عنوان استفاده کرده بود. این فیلم پویانمایی در زمان اکران به دلیل نمایش تصویرهای کلیشه‌ای، توهین‌آمیز و نژادپرستانه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

ترودو پسر نخست وزیر سابق کانادا است و به رغم شهرتش در زمینه دیپلماسی در سطح بین المللی، در داخل کشور به دلیل مسائل چندی تحت فشار است. مخالفان او به ویژه پرونده‌ای را دنبال می‌کنند که او و برخی از اعضای ارشد دولتش دادستان کل سابق این کشور را تحت فشار قرار دادند تا از اتهامات فساد علیه یک شرکت مهندسی صرف نظر کند.

سبک و سیاق ترودو در پوشیدن لباس هندی در جریان سفرش به هند نیز که در کنار هنرپیشگان بالیوود از لباس سنتی مخصوص دامادها در کنار بازیگر بالیوود استفاده کرده بود، جنجال‌هایی را برانگیخت و او را مورد انتقاد گسترده قرار داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.