نتایج نظرسنجی جدید دانشگاه مریلند نشان می‌دهد پانزده ماه بعد از خروج دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌های ذیل برجام علیه جمهوری اسلامی ایران، بیشتر ایرانی‌ها خواستار مقابله به مثل و خروج متقابل ایران از این توافق هستند.

در گزارشی که دانشگاه مریلند از این نظرسنجی منتشر کرده، آمده است: «حدود ۵۹ درصد از ایرانی‌ها معتقدند ایران نیز باید از این توافق خارج شود. حدود سه‌چهارم (۷۴%) از مردم ایران از سیاست جدید این کشور مبنی بر عبور تدریجی از محدودیت‌های برجام و تهدید دیگر امضاکنندگان توافق به خروج در صورت حاصل نشدن عایدی از این توافق، حمایت می‌کنند. همچنین حدود ۷۵% معتقدند که حتی اگر آمریکا قول دهد که تحریم‌ها را تسهیل می‌کند، باز هم ایران نباید غنی‌سازی هسته‌ای را متوقف کند».

مریلند درباره نظر ایرانی‌ها نسبت به رویکرد کنونی دولت در قبال طرف‌های برجام می‌نویسد: «علی‌رغم افزایش تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا، سیاست‌ فعلی ایران بسیار بیشتر از موضع قبلی این کشور -که مبتنی بر پایبندی کامل به برجام و انتظار کشیدن برای اینکه روسیه، چین و کشورهای اروپایی روابط تجاری خود با ایران را عادی کنند بود- مورد اقبال و حمایت مردم قرار دارد».

بر این اساس، در ماه میلادی می امسال (اردیبهشت‌ماه) ۵۳% مردم از سیاست قبلی حمایت می‌کردند؛ که ۲۱ درصد پایین‌تر از میزان حمایت کنونی است.

دانشگاه مریلند توضیح می‌دهد که برای اولین بار، حمایت ایرانی‌ها از برجام به کمتر از نصف جامعه یعنی حدود ۴۲% رسیده است. همچنین برای اولین بار، اکثریت قابل‌توجهی از مردم یعنی حدود ۶۹% به اینکه سایر کشورهای باقی‌مانده در برجام به تعهدات خود عمل کنند، اعتمادی ندارند که این رقم نسبت به نظرسنجی ژانویه ۲۰۱۸ به میزان ۳۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، فقط ۲۴% از ایرانی‌ها نگاه مثبتی به تلاش‌های اروپا برای ایجاد کانال‌های تجاری با ایران دارند. نزدیک به نیمی (۴۶%) از مردم گمان نمی‌کنند که چنین تلاش‌هایی در حال انجام شدن باشد و ۲۵% نیز این تلاش‌ها را «بسیار اندک و بسیار دیرهنگام» ارزیابی می‌کنند.

مریلند در ادامه این گزارش نوشته است: «بازگرداندن تحریم‌ها، بدبینی اقتصادی در ایران را افزایش نداده است. ۶۸% از ایرانی‌ها معتقدند که اقتصاد کشور در شرایط بدی قرار دارد؛ این شاخص نسبت به آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ۱۳۹۷) و دقیقه پیش از خروج آمریکا از برجام که ۷۲% درصد از مردم چنین دیدگاهی داشته‌اند، کاهش داشته است. ۵۴% از مردم معتقدند که اقتصاد کشور در حال بدتر شدن است که باور به این موضوع نیز نسبت به فروردین ۱۳۹۷ -که ۶۴% چنین اعتقادی داشتند - ۱۰ درصد کاهش داشته است. اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، مقصر وضعیت بد اقتصاد ایران از نگاه افکار عمومی این کشور را نیز تغییر داده... و تحریم‌های آمریکا را نسبت به قبل بیشتر مقصر می‌دانند».

طبق این نظرسنجی، سه‌چهارم از ایرانی‌ها یعنی ۷۵ درصد معتقدند که ایران نباید متعهد شود که غنی‌سازی را در خاک خود قطع کند. اکثر مردم ایران که ۵۸% هستند، با افزایش مدت زمان محدودیت‌های پذیرفته شده در قالب برجام نیز مخالف‌اند.

همچنین حدود ۶۳% از مردم ایران گمان می‌کنند که آمریکا تا آنجا که توانسته، ایران را تحت‌فشار قرار داده و این کشور را تحریم کرده است و «حتی اگر بخواهد نیز نمی‌تواند به اوضاع اقتصادی ایران فشار بیشتری وارد کند».

در ادامه گزارش این دانشگاه آمریکایی آمده است: «نگرش منفی ایرانی‌ها نسبت به ایالات‌متحده به ۸۶% رسیده و این رقم، بیشترین میزان ثبت شده توسط این موسسه تاکنون است. در سال ۲۰۰۵ تحقیقات موسسه زاگبی نشان داد که ۳۷ درصد از مردم ایران معتقد بودند که "آمریکا به خاطر ارزش‌ها و آزادی‌های خود، کشوری نمونه است". در حال حاضر، تنها ۱۲ درصد از مردم چنین دیدگاهی دارند».

از طرفی ۷۲% از ایرانی‌ها بر این باورند که تجربه توافق برجام نشان داد که «ایران نباید امتیاز بدهد»؛ چرا که سایر قدرت‌های جهانی به تعهدات خود عمل نخواهند کرد (در دی‌ماه ۱۳۹۶ حدود ۶۷% چنین دیدگاهی داشتند). همچنین، اکثریت رو به رشدی از ایرانیان (۵۸%) با پذیرش هرگونه محدودیت در برنامه موشکی ایران مخالف‌اند و کمتر از ده درصد بر این باورند که ایران باید برنامه موشکی خود را برای اطمینان بخشی در مورد ماهیت این برنامه متوقف کند.

دانشگاه مریلند سپس درباره محبوب‌ترین چهره‌های برجسته ایرانی توضیح داد: «سردار سلیمانی با ۸۲% محبوبیت، بالاترین میزان محبوبیت را در میان شخصیت‌های مورد بررسی دارد. محبوبیت سیدابراهیم رئیسی، از دی‌ماه ۱۳۹۷ تاکنون ۱۰ درصد رشد داشته و در حال حاضر به ۶۴ درصد رسیده است. اکثریت فزاینده‌ای (۷۳%) از مردم ایران معتقدند که قوه قضائیه تلاش می‌کند تا با فساد اقتصادی مبارزه کند و ۶۰% معتقدند که این تلاش‌ها نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است».

دور اول این نظرسنجی تنها یک هفته بعد از آن انجام شده است که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد. این در حالی است که بر اساس تحقیقات دانشگاه مریلند، سپاه پاسداران محبوبیت قابل‌توجهی در میان مردم دارد. به عنوان نمونه، ۶۱% از مردم بر این باورند که عملکرد سپاه پاسداران در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بهار امسال «بسیار خوب» بوده است. همچنین در اردیبهشت ۱۳۹۸ حدود ۷۵% از مردم ایران معتقد بودند که فعالیت‌های سپاه پاسداران در خاورمیانه، باعث امن‌تر شدن ایران شده است و در حال حاضر، کسانی که چنین عقیده‌ای دارند به ۸۱% از مردم ایران افزایش پیدا کرده‌اند.

مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند دور اول این نظرسنجی را به صورت مصاحبه تلفنی و در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ انجام داده است. دور دوم این نظرسنجی در شهریور ۱۳۹۸ انجام شده است. موج سوم این نظرسنجی نیز در مهرماه ۱۳۹۸ انجام پذیرفته است. حاشیه خطای هر موج از این نظرسنجی‌ها ۳.۱ ± درصد می‌باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.