مسعود تجریشی با بیان اینکه تراز امروز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۶ سانتی‌متر رسیده است، افزود: هرچند تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه یک‌هزار و ۲۷۴ متر اعلام شده ولی طبق جمع بندی‌هایی که صورت گرفته، دریاچه ارومیه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر دارای شرایط احیا خواهد بود.

وی ادامه داد: در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم آرتمیا از شرایط کافی برای رشد برخوردار است و هم بیش از ۹۵ درصد کانون های ریزگرد رفع و تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پیش‌بینی شده که تراز دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به تراز یک‌هزار و ۷۴ متر برسد اما انتظار می‌رود که این مدت زمان کاهش یابد و دریاچه ارومیه با سرعت بیشتری احیا شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شده، بیان کرد: امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت، بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص می‌یابد که در حال طی مراحل پایانی است.

تجریشی با تاکید بر اینکه اولویت ستاد احیای دریاچه ارومیه اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه است، گفت: بیش از ۶۵ درصد اعتبارات ستاد احیا در طرح‌هایی هزینه شده که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: پس از بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، سرجمع سالانه بیش از ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب به پیکره دریاچه وارد می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه را از مهمترین طرح‌های انتقال آب دانست و اظهار داشت: ۳۰ کیلومتر از ۳۶ کیلومتر این تونل به اتمام رسیده و مابقی نیز تا سال آتی تمام می شود.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح، سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد نگین آبی آذربایجان خواهد شد.

تجریشی همچنین از پایان ۷۰ درصد سردهنه سازی رودخانه‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و بیان کرد: ۹۰ درصد لایروبی رودخانه‌های این حوضه نیز به اتمام رسیده است.

وی گفت: اگر لایروبی رودخانه‌ها توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام نمی‌شد، نه تنها شاهد تسهیل انتقال آب به دریاچه ارومیه نبودیم، بلکه سیل در آذربایجان غربی خسارت بالایی نیز به بار می‌آورد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به آغاز رهاسازی آب پشت سدها از بهمن‌ سال جاری، اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته با پیگیری‌های مداوم ستاد، این رهاسازی به موقع انجام شد زیرا بارش های اوایل سال می توانست بسیار هزینه زا باشد.

وی با بیان اینکه این ستاد منبع ارزی ندارد، گفت: اظهارات نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعزام هفت نفر از ایران به امریکا با بودجه احیای دریاچه ارومیه پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: انتظار می رود نمایندگان مجلس اول متوجه موضوع شده و سپس طرح مساله کنند.

وی اظهار داشت: ستاد احیا هیچ منبع ارزی ندارد بلکه منابعی که برای احیای دریاچه اختصاص یافته است، بین دستگاه‌های اجرایی توزیع میشود.

تجریشی با اعلام اینکه برخی از کارشناسان با هزینه فرهنگستان علوم و برای کسب تجربه در راستای احیای دریاچه ارومیه به امریکا اعزام شده اند، بیان کرد: از زمان دولت نهم، دانشگاه شریف تفاهم نامه‌ای با فرهنگستان علوم امریکا داشته که این تفاهم نامه در راستای فرمایشات رهبری و تقویت دیپلماسی علمی انجام شده است؛ البته با روی کار آمدن ترامپ این ارتباطات قطع شده است.

نشست‌های سالانه ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بررسی عملکرد این ستاد در فرآیند احیا طی امروز و فردا در دانشگاه ارومیه در حال برگزاری است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.