عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در صفحه توییتر خود نوشت:

«‌همانطور که اصل ۱۱۳ بدرستی جایگاه و اختیارات رئیس جمهور را معین کرده، اصل ۹۸ نیز تفسیر را بر عهده شورای نگهبان نهاده است، که این تفسیر عین قانون اساسی بوده و بر همگان لازم الاجراست. ضمن اینکه تفسیر اصل ۱۱۳ در دوره رئیس جمهور قبلی در سال ۱۳۹۱ انجام و ابلاغ شده است.»

امروز در نشست خبری، رییس جمهور خاطرنشان کرد: «علیرغم اینکه برخی تفسیر و تحلیل‌هایی را راجع به صحبت‌های من کردند، بحثم این نبود که فلان نهاد خوب عمل می‌کند و یا نمی‌کند . همه نهادها سر جای خودشان و طبق قانون اساسی برای ما محترم هستند و امیدواریم همه طبق چارچوب قانون عمل کنند و اگر لایحه شفافیت تصویب شود که عالی می‌شود چون هر رأیی هم که نهاد محترم شورای نگهبان بدهد آن هم باید اعلام کند و بگوید که چرا به این رأی داده و چرا این را رد کرده و چرا این را تأیید کرده، بنابراین کار و امور بسیار بهتر خواهد شد.»

رییس جمهور با بیان اینکه خواسته دولت حضور بیشتر مردم در انتخابات و شکل گیری رقابت بهتر است ، گفت: همه گروه‌های سیاسی، همه جناح‌ها وهر کس که این قانون اساسی را قبول دارد و عزت ایران را می‌خواهد و هر که نظام ما را پذیرفته و قبول دارد، حالا دارای هر سلیقه ای است باید بتواند در انتخابات شرکت کند.

 دکتر روحانی با بیان اینکه شورای محترم نگهبان طبق قانون اساسی، ناظر و نظارت‌کننده است، اظهار داشت: شورای محترم نگهبان قضاوت‌کننده نیست، دخالت‌کننده هم نیست، فقط نظارت‌کننده است، امیدواریم شورای نگهبان کار نظارتی را با دقت انجام دهد، دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیأت‌های اجرایی بتوانند در این زمینه به خوبی عمل کنند. همواره وزیر کشور و گاهی هم معاون اول و  برخی وزرا در این زمینه با نهاد های ذی ربط در تماس هستند. خواست ما انتخابات پرشور ، رقابتی و آزادتر بودن و احساس نشاط بیشتر برای همه مردم است

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.