رهبر حزب کارگر که روز دوشنبه پس از پایان مراسم بازگشایی پارلمان توسط الیزابت دوم سخن می گفت، افزود؛ دولت جانسون با کمبود ۴۵ کرسی، فاقد اکثریت قاطع کرسی های پارلمان است و در تمام رای گیری‌های بعمل آمده تاکنون شکست خورده است.

کوربین خواستار تمدید مهلت برگزیت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد و گفت؛ شاید تنها چند هفته به سخنرانی ملکه انگلیس برای تشریح برنامه های دولت حزب کارگر باقی مانده باشد که با محور بهبود وضع مردم و رویکرد واقع بینانه‌تری درباره برگزیت تنظیم خواهد شد.

پارلمان انگلیس امروز (دوشنبه) با نطق ملکه الیزابت دوم که در آن به لوایح پیشنهادی دولت محافظه کار جانسون از جمله برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرد، گشایش یافت.

در مراسم گشایش پارلمان، ملکه انگلیس طی تشریفاتی با ارابه سلطنتی وارد پارلمان شد و در حضور اعضای خانواده سلطنتی، نمایندگان مجلس، نخست وزیر و اعضای کابینه جدید، برنامه‌های دولت را تشریح کرد.

ملکه الیزابت دوم در سخنان خود که توسط شماری از شبکه تلویزیونی این کشور به طور زنده پخش شد، به لوایح پیشنهادی دولت جانسون از جمله بهبود نظام سلامت و بهداشت، آموزش، مقابله با جرم و جنایت، ارتقای زیرساخت اینترنت و حمل و نقل، اعطای اختیارات بیشتر به اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و تخصیص حداقل ۲ درصد از درآمد ناخالص کشور در امور دفاعی اشاره کرد.

وی همچنین بیان کرد که اولویت دولت جانسون، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است و مایل است تا همکاری جدیدی را بر پایه تجارت آزاد و دوستانه با کشورهای اروپایی ایجاد کند. ملکه انگلیس اشاره کرد که قوانین جدید دوره پسا برگزیت از سوی دولت جدید برنامه ریزی و آماده اجرا است.

مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کمتر از ۱۸ روز دیگر به پایان می رسد. پس از ملاقات هفته گذشته نخست  وزیر انگلیس با همتای ایرلندی خود، زمینه های مثبتی برای دست یابی به توافق برگزیت پدیدار و بدنبال آن مذاکرات فشرده‌ای آغاز شده است.

نتیجه این مذاکرات در نشست سران اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه و جمعه در بروکسل برگزار می شود ارائه و در قالب توافق جدید به رای گذاشته خواهد شد. اگر جانسون موافقت اتحادیه اروپا را کسب کند، بلافاصله بایستی نظر موافق پارلمان کشورش را جلب کند تا برگزیت طبق توافق به‌دست آمده اجرا شود. در غیر اینصورت یا برگزیت بدون توافق اجرا یا مهلت برگزیت تمدید می‌شود.

مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا امروز در بروکسل به مذاکرات برگزیت ادامه‌ دادند. سخنگوی جانسون گفت هنوز کارهای زیادی مانده اما گفت وگوها سازنده بوده است. او به جزییات مذاکرات اشاره ای نکرد اما گفت باید به تیم مذاکره کننده فرصت کافی داده شود.

جانسون دیروز (یکشنبه) در جلسه اضطراری با اعضای کابینه گفت راه رسیدن به توافق برگزیت در فرصت باقی مانده وجود دارد. با این حال کوربین امروز در پارلمان تاکید کرد حتی در صورت رسیدن به توافق، جانسون بایستی مهلت برگزیت را تمدید کند.

تحولات سیاسی در انگلیس روزهای پرشتابی را پشت سر می گذارد. جانسون که دو هفته پیش طرح جدید دولت درباره نحوه اجرای برگزیت را ارائه کرد، تاکید دارد که به هرقیمتی برگزیت را در موعد مقرر اجرا می کند.

از سویی تمام دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت حمل و نقل تدابیر ویژه ای را برای خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته است. 

بیشتر آمارها نشان می دهد که اجرای برگزیت بدون توافق، دست کم ۷ درصد به اقتصاد انگلیس ضربه می زند و  این مساله دیدگاه مردم این کشور را نسبت به خروج از اتحادیه اروپا تغییر داده است. مخالفان برگزیت قصد دارند تا روز شنبه در اعتراض به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در لندن تظاهرات کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.