طبق گزارش هیئت آمریکا در سازمان ملل، واشنگتن هنوز ۳۸۱ میلیون دلار بدهی قبلی خود را به سازمان ملل تسویه نکرده و امسال نیز ۶۷۴ میلیون دلار از بودجه این سازمان را به آن پرداخت نکرده است.

آمریکا که از میان ۱۹۳ عضو این سازمان، بیشترین سهم را در تامین بودجه آن دارد، مدت‌ها در پی آن بوده که سازمان ملل را برای کنترل هزینه‌هایش تحت فشار قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری "یو اس اس تودی"، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که به روشنی ارزش سازمان ملل را زیر سوال برده، تردید در همکاری با سازمان‌های چندملیتی را به مولفه اصلی سیاست خارجی خود تبدیل کرده است. او از کشورهای اروپایی در خواست کرده که در بودجه ناتو بیشتر مشارکت کنند و متحدان خود در آسیا و خاورمیانه را تحت فشار قرار دهند تا وابستگی خود را به قدرت نظامی آمریکا کاهش داده و برای امنیت خود بیشتر هزینه کنند.

ترامپ درباره کسری بودجه سازمان ملل نیز با همین رویکرد اظهار کرد: همه کشورهای عضو را وادار به پرداخت سهمشان کنید، نه فقط آمریکا را.

مقامات سازمان ملل می‌گویند، ۱۲۹ کشور (دو سوم کشورهای عضو) در سال ۲۰۱۹ سهم خود را در بودجه این سازمان پرداخت کرده‌اند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد، امسال حدود ۲ میلیارد دلار به این سازمان پرداخت شده و مبلغی که باید از سوی دیگر کشورها پرداخت شود، ۱.۳ میلیارد دلار است.

دوجاریک این وضعیت اقتصادی را "وخیم‌ترین بحران مالی سازمان ملل در حدود یک دهه اخیر" توصیف کرد و گفت، این مساله "خطر برداشت از ذخایر نقدینگی این سازمان تا پایان ماه جاری میلادی و عدم پرداخت حقوق کارمندان آن را در پی دارد".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.