علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، یکشنبه شب در حاشیه صدوچهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU) در شهر بلگراد پایتخت صربستان با «سلیمن شینین» رئیس پارلمان کشور الجزایر دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی با اشاره به تفاهمنامه های آمریکا برای مذاکره با ایران، گفت: اوباما تقاضای مذاکره با هدف حل مشکلات را داشت و بر دو موضوع غنی سازی هسته ای ایران و برداشتن تحریم ها در این مذاکرات تاکید شد اما ترامپ آمد و زیر میز زد.

وی تاکید کرد: اتفاق خطرناکی است که آمریکا هر وقت دلش بخواهد هرکاری می کند و کشورهای دیگر یا تماشا می کنند یا با حرف زدن حمایت سیاسی دارند مانند اروپایی ها که فقط حرف می زنند اما به حرف های خود عمل نمی کنند.

 

الجزایر یک دهم جمعیت خود را در راه آزادی تقدیم کرده

بنا به گزارش ایرنا، در ادامه این دیدار رئیس پارلمان الجزایر با بیان اینکه الجزایر یک دهم جمعیت خود را در راه آزادی تقدیم کرده است، گفت: در سایه وجود این بخش، بحث آینده الجزایر پایدار و روشن است.

وی بیان کرد: لازم است قدردان تمام افرادی باشیم که در مسیر عدالت و سیاست آزادی خواهانه، الجزایر را همراهی کردند.

رئیس پارلمان الجزایر عدم پذیرش دخالت نظامی در کشورها را به عنوان سیاست خارجی الجزایر مطرح کرد و افزود: سیاست خارجی الجزایر مبنی بر گفت وگو و برقراری ثبات در منطقه است به همین دلیل از حاکمیت و استقلال کشورهای یمن و سوریه دفاع کرده و حامی حفظ تمامیت ارضی آن ها است.

وی بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی و تجاری الجزایر با ایران تاکید کرد و افزود: تحریم های بانکی ایران می تواند مانعی بر سر این همکاری ها باشد لذا پیشنهاد می کنم برای رفع این موانع فکری کنیم.

رئیس مجلس الجزایر موضع کشور خود برابر فلسطین را حامی عنوان کرد و ادامه داد: مخالف سیاست های  آمریکا در فلسطین بوده و همه در کنار مردم خواهیم ماند.

وی ادامه داد: وضعیت کشورهای پیرامون ملتهب است به همین دلیل تلاش هایی برای ثبات در منطقه داشته و در مسئله لیبی تلاش می کنیم راه حل داخلی مبنی بر گفت وگو بین طرفین را در پیش بگیریم تا لیبی بتواند دوباره دولت خود را ایجاد کند.رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه برای شرکت در یکصد و چهل‌ و یکمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه جهانی بین‌المجالس عصر امروز عازم صربستان شد.

پیگیری لایحه مرتبط با رژیم حقوقی دریای خزر در مجلس ایران

علی لاریجانی همچنین در حاشیه صدوچهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی با نورلان پنگماتولین رئیس پارلمان کشور قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد.

بنا بر گزارش خانه ملت، رئیس مجلس در ابتدای این نشست برگزاری اجلاس بین المجالس آسیایی در قزاقستان را موفقیت آمیز خواند و گفت: خوشبختانه روابط بین ایران و قزاقستان همیشه مثبت بوده است.

به گفته رئیس مجلس در خصوص توافق رژیم حقوقی دریای خزر، دولت ایران لایحه ای به مجلس ارائه کرده است که در دست بررسی است.

وی بر ضرورت گسترش روابط تجاری میان ایران و قزاقستان تاکید کرد و افزود: تسهیل روادید برای توسعه گردشگری و تجار ایران و قزاقستان مسئله حائز اهمیتی است.

رئیس مجلس قزاقستان با تشکر از لاریجانی برای فرستادن نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی به اجلاس بین المجالس آسیایی در قزاقستان، گفت: امسال ایران چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفت، لذا این مهم را به مردم ایران تبریک می گویم.

وی ایران را یکی از کشورهای دوست قزاقزستان خواند و افزود: روابط میان مجالس ایران و قزاقستان برای ما بسیار مهم بوده و طبیعی است خواهان همکاری نهادهای قضایی، سیاسی و اقتصادی دو کشور هستیم.

نورلان پنگماتولین از اهمیت دریای خزر برای کشور قزاقستان گفت و ادامه داد: تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر وضعیت مناسبی را برای آن ایجاد خواهد کرد.

رئیس مجلس قزاقستان همچنین بر ضرورت روابط تجاری میان قزاقستان و ایران تاکید کرد و گفت: باید زیرساخت های لازم برای رفع مشکلات بانکی ایجاد و رؤسای بانک های مرکزی دو کشور با هم تعامل کنند

گفتنی است، اتحادیه بین‌المجالس در سال ۱۸۸۹ تأسیس شد که نخستین نهاد انجمن ثابت برای مذاکرات چند جانبه سیاسی و مختص نمایندگان پارلمان بود اما در ادامه به یک سازمان بین‌المللی برای مجالس کشورهای مختلف تبدیل شد، مجالس ملی ۱۷۸ کشور عضو آن هستند و ۱۲ مجمع پارلمانی منطقه‌ای اعضای وابسته به شمار می‌آیند، این نهاد یک عضو ناظر ثابت در مجمع عمومی سازمان ملل دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.