احمد سیاهپوش شامگاه جمعه در نشست ستاد اربعین استان خوزستان در پایانه مرزی شلمچه با بیان اینکه هماهنگی لازم با طرف عراقی در زمینه بهداشت، تغذیه و اسکان زائران در بالاترین سطح خود انجام شد افزود: در حال حاضر به آب آشامیدنی و خودرو برای انتقال زائران از بخش عراقی شلمچه تا نجف نیاز مبرم احساس می شود.

وی اظهار داشت:به دلیل افزایش جمعیت زائران برخی ظرفیت های پیش بینی شده جوابگو نبوده هر چند کشور ایران در این خصوص تلاش و کمک های فراوانی انجام داده است.

سرکنسول ایران در بصره با تاکید بر نیاز مبرم زائران به آب آشامیدنی در خاک عراق اظهار داشت: برای حل مشکل زائران در تلاش هستیم لذا از استان های معین خوزستان انتظار داریم برای تامین آب آشامیدنی و اتوبوس وارد عمل شوند و خوزستان را یاری کنند. ضمن اینکه خودروهای پیش بینی شده برای انتقال زائران از بخش عراقی شلمچه تا نجف جوابگوی سیل جمعیت زائران نیستند.

وی افزود: حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس و کامیون برای انتقال زائران از بصره تقاضا شده که از سوی شرکت نفت، ترابری و سایر عوامل در حالتامین اعزام به مرز هستند. خودروهایی که زائران را در خاک عراق جا به جا می کنند به دلیل ازدحام جمعیت امکان نزدیک شدن به مرز را ندارند و فعالیت آنها به سختی انجام می شود،

سیاهپوش به اقدام انجام شده برای خدمت رسانی به زائران کربلا اشاره کرد و گفت:کمک های انجام شده جوابگوی نیاز زائران در خاک عراق نبوده و با توجه به فراوانی جمعیت زائرانی که هر لحظه هم بر تعدادشان افزوده می شود باید تلاش کرد تا این مشکلات به حداقل برسد.

سیاهپوش تصریح کرد: سال گذشته در چنین روزی جمعیت خروجی از مرز شلمچه به عراق در یک روز حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بود اما امروز این رقم به ۱۱۰ هزار نفر رسید و طبیعی است که در بخش عراقی با توجه به وضعیت زیرساخت ها و امکانات زائران با مشکل مواجه شوند.

وی افزود: برای حل مشکلات زائران دست کمک به سوی استان خوزستان و استانهای معین دراز می کنیم و آنها باید پای کار بیایند تا مشکلات زائران را حل کنند.

سیاهپوش اظهار داشت: زائران اربعین روز پنجشنبه شرایط سختی را در خاک عراق پشت سر گذاشتند و زائران در هر جا استراحت می کردند این در حالیست که زائر ایرانی باید امنیتش تامین شود.

وی بیان کرد:با توجه به تجربه سالهای گذشته بخشی از مشکلات زائران حل شده است اما امسال با توجه به فراوانی جمعیت زائران و استقبال گسترده از سوی مردم طبیعی است که دچار مشکل شویم. ظرفیت ها در برخی بخش ها جوابگوی خیل جمعیت زائران نیست.

حرکت خودجوش زائران اربعین حسینی از روزهای آغازین ماه صفر به سمت گذرگاه های مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر شروع شده و در چند روز مانده به روز اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام و یاران و اصحاب آن حضرت ، به اوج خواهد رسید.

شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر مهمترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای تردد زائران اربعین حسینی است.

مرز شلمچه میزبان زائران اربعین از اقصی نقاط ایران اسلامی و بسیاری از کشورهاست. 

از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر از مرزهای شلمچه و چذابه راهی عتبات شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.