«مولودچاووش اوغلو»، وزیرخارجه ترکیه در جریان نشست مشترک با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو اعلام کرد که خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه با این هدف صورت می‌گیرد که آنکارا برای دفاع هوایی خودش اتکای همیشگی به ناتو نداشته باشد.

در این ارتباط، چاووش اوغلو گفت: تا کنون ترکیه سیستم دفاع هوایی مستقل خود را نداشته است. به درخواست ما هلند، ایتالیا و اسپانیا اقدام به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه کردند. همه این سامانه‌ها بسیار خوب هستند، اما این فقط سازوکاری موقتی بود. در ابتدا آن‌ها این سامانه‌ها را نصب کردند، سپس این سامانه‌ها را برداشتند و بعدا دوباره نصب کردند. من گلایه‌ای در این خصوص ندارم، اما این شرایط به ما می‌گوید که ما باید سیستم دفاع هوایی خودمان را داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم برای همیشه گدایی (سیستم دفاعی دیگران را) کنیم و این یکی از دلایلی است که باعث شده تا ما سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ را خریداری کنیم.

با این حال در این نشست خبری، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سخنان خود نگرانی ناتو را از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه اعلام کرد و گفت اگرچه این به ترکیه مربوط است که چه سامانه‌ (موشکی) را بخرد، اما نگرانی بسیاری درباره تطابق اس ۴۰۰ با سامانه‌های ناتو وجود دارد و  عملیاتی شدن این سامانه موشکی خطر را برای دیگر اعضای ناتو افزایش خواهد داد.

وزیرخارجه ترکیه همچنین در نشست خبری مشترک با دبیرکل ناتو اعلام کرد که آنکارا انتظار دارد تا متحدان ناتو از عملیات در شمال سوریه حمایت کنند.

ترکیه پیش از این در اواخر سال ۲۰۱۷ توافق‌نامه خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ را به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با روسیه امضا کرده بود و به تازگی بخش‌هایی از این سیستم دفاع هوایی برای نصب وارد ترکیه شده است.

پیش از این نیز برخی دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکا به ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه هشدار داده بودند و با نهایی شدن خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه، آمریکا آنکارا را از طرح ساخت و فروش جنگنده‌های اف ۳۵ کنار گذاشت.

با وجود تهدیدات آمریکا،اما ترکیه نصب سامانه موشکی اس ۴۰۰ را موضوعی تمام شده و در حال اجرا عنوان کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.