اسپوتنیک گزارش داد، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به احتمال مذاکره نظام سوریه با کردها در پی حمله ترکیه به مناطق شمالی این کشور اظهار کرد: دمشق هیچگاه با کردهای مسلح گفت‌وگو و مذاکره نخواهد کرد و دست نشانده‌های واشنگتن هیچ جایی در سوریه ندارند.

وی افزود: این نیروها به کشورشان خیانت کردند و مرتکب جنایاتی علیه ملت سوریه شدند.

المقداد در ادامه تصریح کرد: این نیروها طرح‌های جدایی طلبانه‌ای را در سر دارند که به حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه کمک کرد.

فیصل المقداد گفت: دولت سوریه از همان ابتدا برای مصالحه با تمامی شهروندان سوری اعلام آمادگی کرد، اما برخی طرف‌ها این تلاش‌ها و گفت‌وگو را رد کرده و اصرار دارند زمینه را برای حمله ترکیه فراهم سازند. آغوش حکومت سوریه برای تمامی شهروندانش باز است، اما بر مبنای منطق جدایی طلبی گفت‌وگو نخواهیم کرد.

وی با اشاره به حمله ترکیه به کردها در شمال سوریه، گفت: تجاوز ترکیه به سوریه تهاجمی وصف ناپذیر است.

این مقام سوری ادامه داد: تهاجم به یک کشور مستقل و دارای حاکمیت، خارج از منشور سازمان ملل و قانون بین‌المللی است و کاملاً با قطعنامه‌های شورای امنیت درباره بحران سوریه در تناقض است.

وی تصریح کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شخصیتی است که از واقعیت به دور است و از آغاز بحران سوریه مدام دروغ گفته است. این جنایتکار قاتل که مرزهایش را بر روی ۱۷۰ هزار تروریست باز کرد تا به قتل و ارعاب در سوریه بپردازند، چگونه می‌تواند به دروغ به جهانیان بگوید که از ملت سوریه دفاع می‌کند.

معاون وزیر خارجه سوریه همچنین تأکید کرد: تاریخ، اردوغان را مجازات و بازخواست خواهد کرد، چرا که او در حق مردم سوریه جنایت کرده است. کسی که حقایق را تحریف کرده و کذاب است نمی‌تواند مدعی حمایت از ملت سوریه باشد و دیگران را متهم به جنایت‌هایی کند که خود علیه ملت سوریه مرتکب شده است.

این مقام سوری ادامه داد: تجاوز ترکیه به اراضی سوریه پیامدهای سیاسی به همراه داشته و بر روند سیاسی سوریه تأثیر خواهد گذاشت و به همین منظور از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل می‌خواهیم که به منظور توقف این تجاوز، نظام ترکیه را تحت فشار قرار دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.