شبکه خبری الجزیره گزارش داد: ارتش ترکیه با محاصره شهر‌های «تل ابیض» و «راس العین» در شمال سوریه، ۱۱ روستا در اطراف این دو شهر را تصرف کرده است.

شبکه خبری الجزیره افزود: وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که از آغاز عملیات «چشمه صلح» تاکنون، ۱۷۴ تن از نیرو‌های مدافع خلق کُرد، کشته شده‌اند.

همچنین بر اثر شلیک خمپاره از سمت سوریه به مرکز شهر مرزی «اقجه قلعه»، ۶ تبعه ترکیه کشته و ۱۶ تن نیز زخمی شدند.

از سوی دیگر نیرو‌های کُرد سوریه دمکراتیک نیز اعلام کردند که در پی حملات هوایی ترکیه به شمال شرق سوریه، ۹ غیرنظامی کشته شدند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: نیرو‌های ترکیه و نیرو‌های مخالف دولت سوریه چند روستا در حومه شهر تل ابیض از جمله روستا‌های بیرعاشق و حمیدیه را تصرف و هشت کیلومتر در داخل خاک سوریه پیشروی کردند.

خبرنگار الجزیره پیشتر اعلام کرده بود که ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه (تروریست‌های مخالف دولت سوریه) روستا‌های میشرفه، دیدات در شهر تل ابیض و روستای کیشتو در راس العین را به تصرف خود درآوردند.

خبرگزاری آناتولی نیز اعلام کرد که نیرو‌های ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه، روستا‌های برزان، الجدیده و کصاص را تصرف کردند. با تصرف این مناطق شمار روستا‌های تصرف شده در دومین روز عملیات «چشمه صلح» به ۱۱ مورد رسیده است.

برخی منابع به الجزیره گفتند که نیرو‌های ترکیه با ایجاد یک پایگا نظامی بین شهر‌های سلوک و تل ابیض، راه مواصلاتی بین این دو شهر را قطع کردند.

خبرنگار الجزیره همچنین تاکید کرد که جنگنده‌های ترکیه، لشکر سوم و نهم وابسته به نیرو‌های سوریه دمکراتیک را در عین عیسی واقع درحومه الرقه هدف قرار دادند.

وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد که ارتش این کشور و نیرو‌های مخالف سوری در شهر راس العین واقع در استان الحسکه پیشروی کردند و نیرو‌های ترکیه می‌کوشند با تصرف تل ابیض و راس العین، مقدمه تصرف مناطق دیگری تا عمق ۳۰ کیلومتری را فراهم سازند.

عملیات نظامی در شمال سوریه، بیش از ۶۰ هزار نفر را ناگزیر به ترک خانه‌های‌شان کرده و بنا به اعلام مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه، شهر‌های راس العین و الدرباسیه تقریبا از سکنه خالی شده است.

رئیس جمهوری ترکیه عصر روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

رجب طیب اردوغان گفت: عملیات موسوم به «چشمه صلح» نیرو‌های ارتش ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه علیه نیرو‌های «پ. ک. ک» و «ی. پ. گ» و داعش در شمال سوریه آغاز شده است.

اقدام ترکیه در حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.

کارشناسان سیاسی و شخصیت‌های مختلف در کشور‌های جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند.

عملیات با بمباران مناطقی که گفته می‌شود تروریست‌ها در آن اسکان دارند در مناطق تل ابیض و رأس العین آغاز شده است.

بمباران‌های هوایی توسط هواپیما‌هایی که از پایگاه‌های نظامی ترکیه در دیاربکر و اینجرلیک که در نزدیکی مناطق مرزی سوریه هستند، انجام می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.