در اولین واکنش، «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در توییتی به شدت از سیاست دولت «دونالد ترامپ» در منطقه انتقاد کرده و اقدام نظامی ترکیه در  مناطق کردنشین سوریه را نتیجه توافق ترامپ و اردوغان دانسته است.

بارزانی با عنوان اینکه «خون کردها گران تر از پول و سلاح است» تلویحا از توافق ترامپ با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه برای اجازه دادن به ارتش آنکارا برای ورود نظامی به مناطق کردنشین سوریه انتقاد کرده است.

وی خطاب به ترامپ گفته است که نیروهای پیشمرگ کرد بخشی از نیروهای ائتلاف بین المللی در مبارزه با تروریسم بودند اما خون کردها بسیار ارزشمندتر از سلاح و پول است.

در همین چارچوب «برهم صالح» رییس جمهوری عراق نیز به ورود نظامی ترکیه به اراضی شمال و شمال شرق سوریه اعتراض کرده و خواهان موضع واحد جامعه جهانی در قبال این حادثه شده است.

وی در توییتیگفته است که ورود نظامی ترکیه در سوریه تنش آفرینی خطرناکی است که فاجعه انسانی به دنبال خواهد داشت و منجر به تقویت تروریست ها و سازماندهی مجدد آنها می شود امری که خطری بر امنیت منطقه ای و بین المللی محسوب می شود.

وی اضافه کرده است که باید جامعه جهانی برای ممانعت از وقوع این مصیبت متحد شده و راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به رنج های ملت سوریه و کردها که بخشی از ملت سوریه هستند، بیابد و اجازه دهند تا این ملت در کمال صلح و امنیت و عزت، از حقوق خود بهره مند شوند.

به گفته منابع رسانه ای مصری و عراقی، برهم صالح همچنین با «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر تماس تلفنی گرفته و بر کار مشترک و رایزنی برای مقابله با دخالت نظامی ترکیه در سوریه و حفظ سلامت و وحدت اراضی سوریه توافق کرده است.

برخی رسانه های عراقی از این تماس تلفنی صالح با السیسی به عنوان «همکاری عراق و مصر برای دور کردن شبح ترکیه از اراضی سوریه» یاد کرده اند.

تارنمای رسمی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز گفته است که صالح و السیسی بر ادامه رایزنی ها بین دو کشور در چارچوب پشتیبانی از اقدام عربی مشتک برای مقابله با «تجاوز نظامی ترکیه به اراضی سوریه» به توافق اولیه دست پیدا کرده اند.

همزمان پارلمان منطقه کردستان عراق در بیانیه ای، نارضایتی خود را از آنچه «حمله ارتش ترکیه به اراضی کردنشین سوریه» خوانده اعلام کرده و خواستار توقف این عملیات نظامی و شروع گفت وگو برای حل مشکلات شده است.

 در این بیانیه آمده است که منطقه در حال حاضر در شرایط حساس و بی ثباتی به سر می برد و هنوز جنگ با تروریسم پایان نیافته و حمله ارتش ترکیه در این برهه نه تنها باعث حل مشکلات نمی شود بلکه فرصت صلح را بیش از پیش از دسترس دور می کند.

پارلمان کردستان عراق با محکومیت این دخالت نظامی ترکیه از جامعه جهانی و خصوصا کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه و انگلستان (اعضای دائم شورای امنیت) خواسته است که تمام تلاش خود را برای فراهم کردن بستر گفت وگو و ممانعت از بی ثباتی در منطقه به کار گیرند.

این بیانیه جریان های سیاسی کرد شمال عراق را به وحدت موضع در قبال دخالت ترکیه در خاک سوریه فراخوانده و گفته است که پارلمان کردستان عراق در صدد برگزاری جلسه ای فوری برای بررسی دخالت ترکیه در اراضی سوریه است.

احزاب کرد شمال عراق بر سر مسئله مشارکت در اداره منطقه کردستان عراق و رقابت های سیاسی داخلی و مسائل فساد و انحصارگرایی در قدرت به ویژه توسط دو حزب عمده کرد (اتحادیه میهنی و دموکرات) به شدت این روزها درگیر اختلاف و تشتت هستند.

وبا وجود این اختلافات شدید سیاسی بین احزاب کرد اما ورود نظامی ترکیه به اراضی کردنشین سوریه در سطح رسانه های کرد زبان شمال عراق بازتاب گسترده داشته است.

دولت مرکزی عراق نیز تاکنون از طریق یک اظهار نظر سخنگوی وزارت امور خارجه این کشو نسبت به دخالت نظامی ترکیه در شمال سوریه موضع گرفته است.

 «احمد الصحاف» در واکنش به حمله ترکیه به شمال سوریه گفت که کشورش خواستار احترام به حاکمیت ملی کشورها و استفاده از راه حل های سیاسی است.

وی با ابراز نگرانی عراق از «اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه» افزوده است که عراق خواستار احترام به حاکمیت ملی  کشورها و استفاده از راه حل های سیاسی است.  

در عین حال برخی از کارشناسان در عراق، دخالت نظامی ترکیه در اراضی سوریه را به عنوان باتلاقی برای دولت اردوغان دانسته و آن را مشابه حمله نظامی ارتش صدام در اوائل دهه ۹۰ قرن گذشته به کویت می دانند.

بسیاری از کاربران عراقی از طیف های مختلف این کشور نیز در واکنش هایی در شبکه های اجتماعی، حمله ترکیه به خاک سوریه را دارای تبعاتی  منفی بسیار بر منطقه و از جمله عراق دانستند. 

اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه در حالی اتفاق افتاده که هنوز بخشی از نیروهای ارتش ترکیه در مناطق شمال عراق برای آموزش نیروهای پیشمرگ کرد حضور دارند و بخشی از این نیروها نیز از ۲۰۱۵ تا به امروز در پایگاه نظامی در منطقه «البعشیقه» از توابع استان نینوا بدون موافقت دولت مرکزی عراق مستقر هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.