محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافیت و انضباط مالی مجلس، درباره تصویب یک فوریت طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی» که به منظور شفافیت برای همه ارکان نظام است و نمایندگان به آن رأی بالایی دادند، گفت: این طرح یک‌فوریتی رأی بالایی از مجلس گرفت که علامت و نشانه خوبی است و نمایندگان نشان دادند برخلاف فضاسازی‌های اخیر، طرفدار شفافیت‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اعضای جناح‌های مختلف و رؤسای هر سه فراکسیون سیاسی مجلس این طرح را امضا کردند و این‌طور نبود که مثل قبل برخی طرح را امضا کنند ولی در صحن به آن رأی ندهند.

صادقی مطرح کرد: نمایندگان با این میزان رأی به یک فوریت طرح شفافیت نشان دادند امضاهایشان جدی بوده است و اگر جامعیت آن رأی بیاورد اتفاق خوبی افتاده است. این طرح متناسب با سیاست‌های کلی نظام است که رهبری ابلاغ کرده‌اند و نباید استثنایی درباره قانون وجود داشته باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: لازم است این شفافیت درباره همه ارکان و دستگاه‌ها وجود داشته باشد؛ مثلاً تصمیمات شورای عالی امنیت ملی هم نباید استثنابردار باشد و جز موارد امنیتی سایر مصوبات باید شفاف‌سازی شوند. باید مشخص شود که برای نمونه، امضای چه کسی پای مصوبه حصر است و آیا امضای رئیس‌جمهوری فعلی پای آن است یا رئیس‌جمهوری قبلی.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: گاهی شورای عالی امنیت ملی تصمیماتی می‌گیرد که در حقوق مردم اثرگذار است، بنابراین باید اعلام عمومی شود. حتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر نمی‌شود و این می‌تواند باعث اعتمادسازی شود و مردم را به حاکمیت نزدیک و از بروز فساد جلوگیری کند.  

صادقی درباره شفافیت آرا در مجلس معتقد است: اجرای طرح شفافیت در مجلس می‌تواند باعث ارتقای عملکرد مجلس شود و از نفاق و دورنگی و دورویی برخی نمایندگان جلوگیری کند؛ مثلاً ما در فراکسیون امید هنوز نمی‌دانیم کدام یک از اعضای فراکسیون در رأی‌گیری برای انتخابات هیات‌رئیسه به آقای عارف رأی داده است و چه کسی به آقای لاریجانی.

رئیس فراکسیون شفافیت مجلس ادامه داد: مجلس با رأی بالایی که به یک فوریت این طرح داد تاکید کرد که طرفدار شفافیت است.

نماینده مردم تهران در مجلس ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان با تایید این طرح زمینه شفافیت را در کشور فراهم کند، و در پایان توضیح داد: وظیفه شورای نگهبان بررسی مصوبات مجلس از نظر عدم مغایرت با قانون اساسی یا شرع است و درباره بخش شرعی آن رهبری حدیثی از امام علی (ع) بیان کردند که این اتفاق شرعی به مثابه حق مردم است. بنابراین به جز امور جنگی که محرمانه است، درباره سایر امور باید شفافیت حداکثری وجود داشته باشد. این موضوع مشکل قانونی هم ندارد و از نظر شرعی شفافیت سیره امام علی (ع) است، پس مغایرتی با شرع هم ندارد و امیدواریم این طرح به تایید شورای نگهبان هم برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.