به گزارش رسانه‌های ترکیه در روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تأیید کرد که نیروهای آمریکایی از مرزهای سوریه و ترکیه در حال عقب‌نشینی هستند.

وی این مطلب را در راه سفر به صربستان در فرودگاه اسن‌بوغای آنکارا در پاسخ به سوال خبرنگاران بیان کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه در گفت و گوی تلفنی دیشب با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود، مساله عقب‌نشینی نظامیان ارتش آمریکا از مناطق شمال سوریه مطرح شد، افزود: این مسأله جدیدی نیست. ترامپ دستورات لازم در این زمینه را صادر کرده بود، اما این مسأله با تأخیر رخ داد.

اردوغان در ادامه سخنان خود چنین گفت: برغم تأخیر در روند عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از مرزهای مشترکمان با سوریه، هیئت‌های طرفین به مذاکره در این زمینه ادامه می‌دهند. همان طور که بارها تأکید کرده‌ایم، عزم ما برای تأسیس منطقه امن در شمال سوریه جزم است و به گفته‌های خود عمل خواهیم کرد.

دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه یکشنبه شب در یک تماس تلفنی درباره طرح منطقه امن در شمال سوریه گفت‌ وگو کردند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اردوغان در این گفت وگو اظهار کرد که ایجاد منطقه امن، اقدامی کلیدی برای از بین بردن تهدید پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و فراهم کردن شرایط بازگشت آوراگان سوریه به کشورشان است.

این بیانیه حاکی است که ترامپ، اردوغان را به آمریکا دعوت کرد و دو طرف توافق کردند تا ماه آینده در واشنگتن دیدار کنند.

با این حال کاخ سفید اعلام کرد که ترکیه بزودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.

«استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید دوشنبه بال انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ترکیه بزودی عملیات خود برای حمله به شمال سوریه را که از مدتها پیش برنامه‌ریزی کرده بود، آغاز خواهد کرد.

وی افزود: نیروهای مسلح آمریکا از این اقدام حمایت نمی‌کنند و در آن نیز مشارکت نخواهند داشت. نیروهای آمریکایی پس از شکست دادن کامل داعش، دیگر در آن منطقه حضور نخواهند داشت.

مقام‌های نظامی ترکیه و آمریکا هفتم ماه اوت (۱۶ مرداد) در مورد طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. آنکارا مدعی است که هدف از این اقدام، ایجاد منطقه‌ای امن برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.

خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هفته گذشته در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود «مارک اسپر» اعلام کرد که اگر ایالات متحده در ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه تعلل کند آنکارا در این زمینه همکاری با آمریکا را متوقف خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه نیز روز شنبه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد. در حالی که کردهای سوریه از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به شمال این کشور برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه خبر دادند. نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» (نزدیک به ترکیه) نیز اعلام کردند؛ آمادگی شرکت در این عملیات در کنار نیروهای ترکیه را دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.