آسوشیتدپرس گزارش داد، این توافق شامل افزایش فعالیت‌های مشترک یونان و آمریکا در کنار ناتو در "لاریسا"، "استفانوویکیو" و "الکساندروپولی" و همچنین زیرساخت‌ها و سایر تحولات در پایگاه نیروی دریایی خلیج "سودا" می‌شود.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به "کریاکوس میتسوتاکیس"، نخست وزیر یونان گفت: یونان می‌تواند نقش استراتژیک مهمی در منطقه دریای مدیترانه ایفا کند. این یک منطقه پویا با تغییرات فراوان است و ما مطمئن هستیم که می‌توانیم در کنار یکدیگر برای تضمین این مساله همکاری کنیم که آتن می‌تواند یک قطب و ستون برای ثبات در این منطقه باشد.

نخست وزیر یونان همچنین به تلاش‌های اخیر دولت ترکیه در حفاری و استخراج گاز از آب‌هایی اشاره کرد که قبرس در آن حق انحصاری اقتصادی دارد و کمپانی‌های انرژی اروپایی مجوز انجام تحقیقات را در آن گرفته‌اند.

وی همچنین ادامه داد، اقدامات صورت گرفته در منطقه دریای اژه و شرق دریای مدیترانه نشان دهنده ضرورت این توافق تجدیدنظر شده را تایید می‌کند.

پامپئو همچنین بعد از دیدار با همتای یونانی خود گفت: ما این مساله را شفاف سازی کرده‌ایم که عملیات در آب‌های بین‌المللی بر اساس قوانین دریاها صورت می‌گیرد. ما به ترکیه گفته‌ایم که حفاری و استخراج غیرقانونی غیرقابل قبول است و ما به انجام اقدام دیپلماتیک ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که همه چیز همواره درست انجام می‌گیرد و اقدامات قانونی بر اساس قوانین بین‌المللی صورت می‌پذیرد. ما به دنبال کاهش تنش و یافتن یکسری نتایج هستیم که از جانب دو طرف قابل قبول باشد.

این دیدارها در یونان در حالی صورت گرفت که دو راهپیمایی در آتن در اعتراض به سفر روز شنبه پامپئو به یونان برگزار شد. به گفته پلیس، در بزرگترین آن که از سوی اتحادیه‌های تجاری حامی کمونیسم برگزار شد، حدود ۵۰۰۰ تن شرکت داشتند و این اعتراض در مقابل سفارت آمریکا پایان یافت و معترضان پرچم‌های ناتو و آمریکا را به آتش کشیدند.

همچنین معترضان به سوی مجسمه هری ترومن، رئیس جمهوری اسبق آمریکا رنگ پاشیدند. ترومن کسی بود که به دولت آتن برای غلبه بر اقدامات کمونیستی در اواخر دهه ۱۹۴۰ کمک کرد؛ پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.