الشرق الاوسط گزارش داد، سه هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری تونس و راهیابی رقبایی خارج از ساختار دولت حاکم به دور دوم انتخابات، فردا بیش از هفت میلیون رای‌دهنده در این کشور برای انتخاب پارلمان جدید پای صندوق‌های رای می‌روند.

در انتخابات فردا که دومین دور انتخابات پارلمانی تونس از زمان تصویب قانون اساسی در سال ۲۰۱۴ است، حدود ۱۵ هزار کاندیدا از حزب‌ها و ائتلاف‌های مختلف و نیز چهره‌های مستقل با رویکردهای سیاسی متفاوت با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

آینده سیاسی تونس

کارشناسان با توجه به نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری تونس که "غیرمنتظره" بود، پیش‌بینی می‌کنند فضای سیاسی پیش‌روی تونس با ساختار پارلمانی متشکل از فراکسیون‌های کوچک بسیار آشفته بوده و توافق درباره ساختار دولت آتی پیچیده باشد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری قیس سعید، استاد قانون اساسی و چهره مستقل و نبیل القروی، تاجر بازداشت شده به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی پیروز شده و به دور بعدی انتخابات راه یافتند.

انتخابات پارلمانی تونس به دلیل تغییر در جدول برنامه‌ها و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به دنبال فوت باجی قائد السبسی و نیز نتایج غیر قابل پیش‌بینی دور اول انتخابات ریاست جمهوری، مورد توجه نیست. در این راستا غازی مرابط، کاندیدای جمعیت "عیش تونسی" به خبرگزاری فرانسه گفت: اکثر افراد اهمیتی به انتخابات پارلمانی نمی‌دهند.

همچنین استمرار حبس القروی و مخالفت با درخواست‌ها برای آزادی او از زمان بازداشتش در ۲۳ اوت گذشته بر فضای انتخاباتی تاثیر گذاشت به ویژه پس از اینکه پرونده او در روزهای گذشته جنجال سیاسی به پا کرد.

انتخابات پارلمانی فعلی در تونس با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در این کشور تحولی تعیین کننده است، نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که رای‌دهندگان به دلیل ناکارآمدی دولت فعلی در حل مشکلات به ویژه بیکاری، افزایش قیمت‌ها و تورم، به دنبال انتقام‌گیری از آنها هستند.

در انتخابات فعلی در کنار احزاب، چهره‌های مستقلی نیز حضور دارند که دو سوم لیست‌های شرکت‌کننده را تشکیل می‌دهند، پیش‌بینی می‌شود آنها وضعیت غیر قابل پیش‌بینی را ایجاد کرده و تعدادی از کرسی‌ها را به دست آورند. حضور قدرتمند آنها در این دور رقابت‌ها برخی احزاب را نگران کرده تا جایی که راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه تونس از مردم خواست به این چهره‌ها رای ندهند. او تاکید کرد: رای دادن به چهره‌های مستقل رای به آشوب است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.