خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) از مبدا واشنگتن با انتشار این خبر نوشت: «مایک پمپئو» روز گذشته(سه شنبه) به تلاش های کمیته های مجلس نمایندگان که در اختیار دموکرات ها قرار دارد، جهت گرفتن استشهاد از پنج مقام کنونی و سابق وزارت خارجه این کشور در مورد تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین برای انجام تحقیقاتی علیه رقیب سیاسی خود «جو بایدن» به شدت اعتراض کرد.

 

بر اساس این گزارش، «الیوت انگل»، «آدام شیف» و «الیجاه کامینگز» رؤسای کمیته‌های امور خارجی، اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای در ارتباط با گفته های اخیر پمپئو اظهار نظر کردند.

این سه رئیس کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در این بیانیه اعلام کردند: چنانچه برخی گزارش ها مبنی بر اینکه  مایک پمپئو  فردی بوده که در تماس ماه جولای گذاشته دونالد ترامپ با "ولودیمیر زیلنسکی" (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین حضور داشته، "شاهد زنده" تحقیقات روند استیضاح خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: هرگونه تلاشی برای ارعاب و یا ممانعت از شاهدان جهت همکاری با کنگره، از جمله ارعاب و ممانعت از کارکنان وزارتخارجه آمریکا، (اقدامی) غیر قانونی تلقی شده و سندی موثق از ایجاد مانع در روند تحقیقات استیضاح به شمار خواهد رفت.

این بیانیه می افزاید، هرگونه ممانعت، کنگره اینگونه استنتاج خواهد کرد که تصدیقی بر شکایت مقام اطلاعاتی از رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با این تماس تلفنی است و می تواند کمکی در روند تحقیقات استیضاح باشد.

این بیانیه در ادامه می افزاید: کمیته ای کنگره موظف و متعهد به محافظت از شهود از هرگونه ارعاب، آذار و اذیت بوده و (در قبال) انتظار شکایت کامل از شهود و (کارکنان) وزاتخارجه را دارد.

افشاگری‌های انجام شده درباره خواسته ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین علیه "جو بایدن" رقیب سرسخت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، پای پمپئو را به ماجرا کشانده و مجلس نمایندگان خواستار ادای شهادت پنج دیپلمات عالیرتبه در این زمینه شده است.

پس از آنکه مجلس نمایندگان خواستار حضور پنچ دیپلمات برجسته آمریکا برای ادای شهادت شد، مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ که تا کنون بله قربان گوی خوبی برای رئیس خود بوده است، روز گذشته در نامه‌ای نوشت که به این خواسته نمایندگان تمکین نمی کند و آنها را زورگو خطاب کرد.

پمپئو در نامه‌ای که به رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نوشت، آورده است: تنها راه برای من این است که این احضاریه‌ها را تلاشی برای ارعاب، تهدید و قلدری علیه کارشناسان برجسته وزارت خارجه ارزیابی کنم.

وزیر خارجه ترامپ ادامه داد: اجازه دهید رک بگویم. من چنین تاکتیک‌هایی را تحمل نخواهم کرد و با تمام قوا جلوی چنین اقداماتی را علیه کارمندان زحمت‌کش و کوشای وزارتخانه می‌گیرم؛ کسانی که من افتخار همکاری با آنها دارم.

پمپئو اضافه کرد: در روند و محتوای احضاریه‌ها کاستی‌های قانونی جدی وجود دارد و اینکه پنج مقام فعلی و سابق این وزارتخانه از فردا، چهارشنبه، در کنگره حضور یابند نه تنها مقدور نیست بلکه مشخص نیست در روزهای مجزا هم بتوانند در کنگره حضور پیدا کنند.

برخی منابع خبری روز گذشته افشا کردند مایک پمپئو در جریان گفت‌ وگوی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین بوده است و حتی بر روی خط حضور داشته است.

رسانه های آمریکایی روز چهارشنبه گذشته سوم مهر ماه خبر از انتشار متن کامل مکالمه دونالد ترامپ با ولودیمیر زیلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دادند که این متن در پنج صفحه و مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم امرداد ماه) بود.

ترامپ بنابر متن این مکالمه از زیلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره "هانتر بایدن" پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دمکرات خود که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز "بوریسما" در اوکراین بود، به عمل آورد.

ترامپ پیش از این مانع پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین شده بود.

با افشای محتوای این مکالمه تلفنی، «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، رسماً خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.

همچنین نمایندگان با صدور احضاریه هایی مایک پمپئو را در رابطه با تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهوری و مشخصاً ارائه  اسنادی در ارتباط با دولت اوکراین به کنگره فرا خواندند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.