روز چهارشنبه پس از کشمکش های بسیار و اتفاقات ناگهانی در میان احزاب رژیم صهیونیستی، نهایتا نتانیاهو همانند دور قبل دوباره برای تشکیل کابینه مامور شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات زودهنگام در فروردین ماه جاری در تشکیل کابینه شکست خورد و انتخابات برای تعیین نخست وزیر به دور دوم کشیده شد. از آنجایی که نتانیاهو در این دور از انتخابات حمایت ۵۵ کرسی پارلمان را برای تشکیل کابینه دریافت کرد، روون ریولین رییس رژیم صهیونیستی وی را برای تشکیل دولت تعیین کرده است.

با اینکه نتانیاهو فرد انتخاب شده برای تشکیل کابینه است، اما این به معنای قطعی شدن نخست وزیری وی نیست و به گفته برخی رسانه ها احتمال شکست دوباره وی وجود دارد.

در حالی که "بی بی" در دور پیش حمایت ۶۴ نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی را در اختیار داشت اما باز هم از پس تشکیل کابینه بر نیامد. او برای کسب قدرت و مقام نخست وزیری باید حمایت حداقل ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست آورد، در حالی که اکنون فقط ۵۵ نماینده او را برای تشکیل کابینه حمایت می کنند.

پیش از این و در جریان انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی، طبق نظرسنجی های صورت گرفته رقیب نتانیاهو یعنی بنی گانتس رهبر حزب "آبی و سفید" با ۵۷ کرسی حمایت نمایندگان بیشتری را در اختیار داشت. اما حزب عربی "بلد" که ۳ نفر از اعضای آن به پارلمان راه یافته بودند، همانند حزب "اسرائیل خانه ما" هیچکدام از رهبران حزب "لیکود" یا "آبی و سفید" را برای تشکیل کابینه به رییس رژیم صهیونیستی معرفی نکردند.

همین مساله نماینده های حامی گانتس را به ۵۴ کرسی و یک کرسی کمتر از ائتلاف احزاب راستگرا با ۵۵ کرسی کاهش داد و راه تاریک تشکیل کابینه را برای نتانیاهو باز کرد.

به دنبال این تحولات کلاف سر درگم تشکیل کابینه به دست نخست وزیر رژیم صهیونیستی افتاده که با گوشه نگاهی به اتفاقات در میان احزاب سرزمین های اشغالی می توان دریافت گره این کلاف نه تنها باز نشده بلکه رفته رفته کورتر نیز می شود.

اویگدور لیبرمن رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" که ۸ کرسی را در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی به دست آورده، به دنبال پیاده کردن اهداف خود و لغو مصوبه معافیت سربازی دانشجویان علوم یهود است و با احزاب مذهبی در ائتلاف راستگرای شکل گرفته توسط "لیکود" نمی نشیند. از جانب دیگر لیبرمن زیر بار ائتلاف شکل گرفته توسط حزب "آبی و سفید" و حضور در کنار اعراب در یک ائتلاف نمی رود.

حزب "آبی و سفید" با داشتن اکثریت آرا و ۳۳ کرسی، مشروط به کناره گیری نتانیاهو از سمت نخست وزیری با "لیکود" ائتلاف می کند. این دو حزب دیروز مذاکراتی را برای تشکیل ائتلاف با یکدیگر انجام دادند، اما همانند مذاکرات قبلی نتیجه ای حاصل نشد و ادامه مذاکرات آنها فردا صبح (یکشنبه) ادامه خواهد یافت.

در کنار این مسائل، جلسه استماع محکومیت نتانیاهو نیز بسیار نزدیک است و موضوع فساد مالی "بی بی" مانع بسیار بزرگی در جلب حمایت گانتس و حزبش به شمار می رود. پرونده های فساد نتانیاهو از مشکلات اساسی "آبی و سفید"ها برای تشکیل ائتلاف با حزب نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

اتفاقات زنجیروار در کنار یکدیگر نشان می دهد که یا نتانیاهو باید از حزب لیکود کنار رود، یا گانتس و حزبش با خواسته های لیکود موافقت کنند و یا انتخابات رژیم صهیونیستی به دور سوم راه یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.