«ما شیاگوانگ» سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین روز شنبه تاکید کرد آمریکا با تصویب این پیمان اصل «یک چین» و بیانیه های مشترک دو کشور را نقض کرده است.

وی افزود چنین اقدامی نادیده گرفتن اصول و مقررات بین المللی و نقض آشکار اصل چین واحد است و مداخله آشکار آمریکا در امور داخلی چین محسوب می شود.

او  گفت هر مساله ای که به تایوان مربوط شود جزو امور داخلی چین به حساب می آید و برعهده آمریکا است که به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین احترام بگذارد.

این سخنگو توقف اجرای چنین اقدامات و تصویب چنین پیمان هایی را خواستار شد و گفت تصویب پیمان برای تقویت روابط آمریکا و تایوان باعث تیرگی روابط دو کشور چین و آمریکا خواهد شد.

همزمان اعلام شده است که «ساندرا اودکرک» دیپلمات ارشد آمریکایی راهی تایوان می شود تا از این جزیره پس از آنکه دو متحد دیپلماتیک خود را از دست داد، حمایت کند.

یک هفته قبل دو کشور جزایر سلیمان و کریباتی روابط رسمی با تایوان را قطع و مناسبات دیپلماتیک با چین برقرار کردند.

اودکرک معاون وزیر خارجه آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام خاطر نشان کرد یکی از اهداف سفرش به تایوان که یک شریک مهم و قابل اعتماد برای آمریکا به حساب می آید، پشتیبانی از این جزیره در راستای مسایل دیپلماتیک اخیر است.

شمار متحدان تایوان به ۱۵ کشور کاهش پیدا کرده است و با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری این جزیره در سال اینده میلادی، واشنگتن درصدد تقویت مناسبات با چین تایپه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.