به گزارش آسوشیتدپرس، «دلسی رودریگز» روز گذشته (جمعه) در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد، این اقدام بدترین اشتباه دیپلماتیک در تاریخ این کشورها محسوب می شود.

وی سیاست های آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد و فرار بیش از چهار میلیون ونزوئلایی از کشور را نادرست خواند.

رودریگز همچنین خواستار این شد که آمریکا به دلیل نقض قوانین بین المللی به خاطر اقدامات در ونزوئلا و حمایت از کودتا در این کشور مورد بازخواست قرار بگیرد.

در همین حال رییس جمهوری ونزوئلا از فرود دو فروند هواپیمای روسی حامل متخصصان نظامی و فنی در فرودگاه کاراکاس پایتخت این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از بوئنوس آیرس، «نیکلاس مادورو» اواخر روز گذشته (جمعه) در توییتی عنوان کرد: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بار دیگر حمایت های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی خود را از ونزوئلا و صلح در این کشور اعلام کرد. در همین راستا دو هواپیمای حامل پرسنل کمیسیون حمایت های نظامی - فنی روسیه در کاراکاس فرود آمدند.

وی افزود: تیم روسی این حوزه که اوایل سال جاری وارد ونزوئلا شده بود، خاک این کشور را ترک و یک تیم جدید روسی وارد کاراکاس شد.

این توییت در حالی منتشر شده ک مادورو چند روز پیش به روسیه سفر و با مقامات ارشد این کشور از جمله ولادیمیر پوتین دیدار و گفت وگو کرد.

روسیه و ونزوئلا اکنون همکاری هایی در حوزه صنعت دفاعی داشته اند.

مادورو پیشتر گفته بود که مسکو پشتوانه کاراکاس در زمینه انرژی، بازرگانی و همکاری های نظامی و فنی است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «دلسی رودریگز» معاون رئیس جمهوری ونزوئلا، اوت سال جاری میلادی (مرداد/شهریور) از آمادگی دو کشور برای ادامه فعالیت در پروژه های نظامی و فنی خبر دادند.

ونزوئلا ماههاست با بدترین چالش های اقتصادی و سیاسی چند سال اخیر خود روبرو بوده که یکی از دلایل آن تشدید تحریم های آمریکا بوده است.

دولت ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید، شدیدترین فشارها و تحریم ها را علیه دولت مادورو و مردم ونزوئلا اعمال کرده است.

«خوان گوایدو» به عنوان رئیس مجلس ملی ونزوئلا در یک اقدام غیر قانونی، پس از مراسم تحلیف مادورو در ابتدای سال جاری میلادی، ۲۳ ژانویه (۳ بهمن ۹۷) خود را رئیس جمهوری دولت موقت ونزوئلا خواند و خواستار حمایت بین المللی از خود و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

درحالیکه آمریکا بلافاصله گوایدو را به عنوان رییس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و برخی کشورهای آمریکای جنوبی و اروپایی هم در این اقدام از واشنگتن تبعیت کردند، اما روسیه به همراه ایران، ترکیه ، بولیوی و کوبا از جمله کشور هایی بودند که این اقدام گوایدو را کودتا علیه دولت قانونی مادورو اعلام کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.