رویترز گزارش داد، «مارک آمودی» به عنوان اولین جمهوریخواه حاضر در کنگره حمایت خود را از استیضاح «دونالد ترامپ» اعلام کرد. 

البته در روزهای گذشته دو نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیز از برکناری ترامپ حمایت کرده بودند. 

«جو والش» و «بیل ولد» دو نامزدی که از حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۰ نامزد شده اند، حمایت خود را از استیضاح دونالد ترامپ اعلام کردند.  

حمایت آنها از استیضاح ترامپ، بدنبال اعلام آغاز تحقیقات برای استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، مطرح شده است.  

علاوه بر جمهوریخواهان، ۲۰۶ تن از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا- از مجموع ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان- حمایت خود را از روند استیضاح اعلام کردند.

گفتنی است که برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا موافقت اکثریت ساده اعضای مجلس نمایندگان برای طرح اتهام علیه این مقام اجرایی مورد نیاز است.

اما حتی اگر مجلس نمایندگان آمریکا به طرح اتهاماتی علیه ترامپ رأی دهد، پس از آن دو سوم مجلس سنای تحت کنترل جمهوریخواهان باید به مقصر و محکوم خواندن رئیس جمهور و برکناری از مقام خود رأی دهند. این امر تاکنون در تاریخ سیاسی آمریکا اتفاق نیفتاده و از این رو، برخی جمهوریخواهان تصمیم «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ را به باد تمسخر گرفتند.

اما ترامپ روز پنجشنبه در پیامی توئیتری اقدامات مجلس نمایندگان کشورش به منظوراستیضاح وی را «بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ سیاسی آمریکا» توصیف کرد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در واکنش به انتشار متن گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش با همتای اوکراینی وی اعلام کرد: متن منتشر شده کاخ سفید تأئید می کند که رفتار ترامپ انسجام انتخابات آمریکا و امنیت ملی این کشور را تضعیف کرده است. رئیس جمهوری (ترامپ) تلاش کرده است تا بی قانونی را در امریکا به یک ارزش تبدیل کند و اکنون در حال صادر کردن آن به خارج از کشور است.

«آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز دیروز در واکنش به این انتشار اعلام کرد: رئیس جمهوری اوکراین از آمریکا درخواست کمک نظامی کند؛ اما دونالد ترامپ موضوع را به تحقیق و تفحص درباره رقیب انتخاباتی اش سوق داده است. این جُرم به حدی بزرگ است که به عزل ترامپ منجر شود. این کار ترامپ امنیت ملی ما را تخریب می کند. متن گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین بسیار بدتر از آن چیزی است که انتظار می رفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.