میلیتاری گزارش داد، کره شمالی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواسته است تا با اتخاذ یک تصمیم جسورانه و هوشمندانه، دیپلماسی به بن بست رسیده هسته ای بین دو کشور را احیا کند و موجب پیشرفت در مذاکرات هسته ای شود.

کیم کای گوان مشاور وزارت خارجه کره شمالی این اظهارات را در آستانه از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته ای بین آمریکا و کره شمالی بیان کرده است.

این در حالی است که ترامپ اخیرا گفته است که برگزاری یک دیدار دیگر با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی محتمل است.

این مقام ارشد کره شمالی گفت: شک دارم که نشست دیگر بین رهبران دو کشور بتواند موجب پیشرفت شود چرا که دیدگاه های واشنگتن درباره اینکه کره شمالی ابتدا باید خلع سلاح شود پیش از آنکه آمریکا امتیازات بزرگی را به پیونگ یانگ بدهد و اینکه تحریم های آمریکا موجب شده است که پیونگ یانگ به میز مذاکره بیاید، هرگز قابل قبول نبست.

کیم کای گوان در ادامه آمریکا را متهم به عدم اجرای مفاد بیانیه مشترکی کرده است که رهبران دو کشور در نخستین نشست خود در سنگاپور در سال گذشته صادر کردند.

وی افزود: کره شمالی به نوبه خود تلاش های صادقانه ای را برای ایجاد اعتماد دوجانبه و اجرای مفاد بیانیه سنگاپور انجام داده است، از جمله بازگرداندن سه شهروند آمریکایی بارداشت شده و بازگرداندن بقایای اجساد نظامیان آمریکایی در جنگ کره.

این مقام کره شمالی در عین حال اظهار داشت: البته می دانم که ترامپ از روسای جمهور قبلی آمریکا در زمینه رویکردش در قبال کره شمالی متفاوت بوده است، بنابر این امیدوارم ترامپ یک تصمیم هوشمندانه و جسورانه بگیرد. من و وزارت خارجه کره شمالی اقدامات آینده آمریکا را دنبال خواهیم کرد.

در جریان نشست سنگاپور، رهبر کره شمالی وعده داد تا به سوی خلع سلاح کامل هسته ای شبه جزیره کره تلاش و همکاری کند، بدون تعیین جدول زمانی یا نقشه راه مشخصی از سوی دو آمریکا و کره شمالی.

رهبران دو کشور بار دیگر در فوریه در ویتنام با یکدیگر دیدار کردند ولی این نشست بدون نتیجه پایان یافت چرا که ترامپ با لغو تحریم های کره شمالی در ازای برچیدن تاسیسات هسته ای مهم کره شمالی مخالفت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.