متن این پاسخ به شرح زیر است:

در تدوین و تصویب کلیه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، نظر شورای نگهبان در خصوص انطباق مفاد قانون مورد نظر با احکام شرع و قانون اساسی اخذ و پس از تایید آن شورا قوانین مصوب گردیده و لازم الاجرا می شوند. لذا به جهت اینکه مراحل مذکور جهت تصویب قانون برقراری عدالت آموزشی سپری شده است بحث در خصوص انطباق یا عدم انطباق این قانون با مفاد قانون اساسی، اصولا قابل طرح نیست.

استفاده کنندگان از مزایای قانون عدالت آموزشی، با توجه به مفاد این قانون که در دفترچه آزمون کنکور سال پذیرش آنان به چاپ رسیده و با اطلاع قبلی از شرایط و ضوابط استفاده از سهمیه بومی و محدودیت‌های آن مبنی بر تعهد سه برابر طول دوره تحصیل و ممنوعیت ادامه تحصیل تا گذراندن نیمی از دوره تعهد خدمت، انتخاب رشته کرده اند. لذا طرح مواردی به عنوان محدودیت ها یا نقاط ضعف این قانون، رافع مسؤولیت و تعهد کسانی که با بهره مندی از مزایای این قانون در رشته های پرطرفداری مانند پزشکی پذیرش شده اند، نخواهد بود.

بررسی نتایج آزمون کنکور چهار سال اخیر نشان می‌دهد که رتبه استفاده کنندگان از مزایای قانون عدالت آموزشی بسیار ضعیف تر از رتبه سایر پذیرفته شدگان در رشته های مشابه است.

لذا بدینوسیله بر لزوم پایبندی به مفاد قانون مورد اشاره و اسناد تعهدی اخذ شده بر مبنای آن برای کسانی که با استفاده از مزایای این قانون در چند سال گذشته توانسته اند در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کنند، تاکید شده و اعلام می دارد هرگونه تغییر در مفاد این قانون باید با بررسی کارشناسانه در جهت اصلاح شیوه پذیرش دانشجو متمرکز شده و به نحوی عمل کند که ضمن پذیرش دانشجو با صلاحیت علمی بهتر، به خدمت رسانی در مناطق مورد نیاز که اساس تصویب قانون مورد اشاره است توجه ویژه مبذول گردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.