دویچه‌وله گزارش داد،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی با امضای توافقی دفاعی با آندژی دودا، همتای لهستانی خود، اعلام کرد به احتمال زیاد، بخشی از نیروهای کشورش در نواحی مختلف اروپا به لهستان منتقل خواهند شد.

این دو مقام که در آستانه آغاز هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار داشتند، اعلامیه‌ای مشترک جهت پیشبرد همکاری دفاعی که در ماه ژوئن بر سر آن به توافق رسیده بودند- به امضا رساندند.

آمریکا در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی گردشی در لهستان دارد و طبق اعلامیه مذکور، "انتظار می‌رود به زودی حدودا هزار نیروی دیگر بر این تعداد افزوده شود".

طبق گفته ترامپ، نیروهای جدید "به احتمال زیاد" از پایگاه‌های دیگر در کشورهای اروپایی تامین خواهند شد. شمار نیروهای آمریکا در آلمان، ۳۵ هزار تن عنوان شده است.

در ماه ژوئن،‌ ترامپ با انتقاد از آلمان درخصوص کم بودن بودجه دفاعی این کشور_ با توجه به استانداردهای ناتو_ پیشنهاد انتقال نیروها از آلمان به لهستان را داده بود.

در اعلامیه مشترک آمریکا و لهستان به ۶ مقر در لهستان اشاره شده که جهت استقرار نیروهای آمریکایی بهبود خواهند یافت. دو طرف در حال گفتگو بر سر تعیین مکانی جهت استقرار "تیپ مسلح جنگی" ارتش آمریکا در این کشور اروپایی هستند.

ترامپ گفته است: "لهستان برای ما تاسیسات می‌سازد که مطمئن‌ام بسیار زیبا خواهد بود. تمام هزینه را آن‌ها عهده‌دار هستند".

رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شده که افزایش حضور نظامی آمریکا در این منطقه، برای مقابله با روسیه نیست؛ پیش‌تر الحاق کریمه به این کشور و مشارکت آن در جنگ شرق اوکراین، موجب عصبانیت لهستان که از اعضای ناتو به شمار می‌رود، شده بود.

به گفته ترامپ، آمریکا در تلاش است برنامه "چشم‌پوشی از ویزا" را برای لهستان نیز فراهم کند. مردم لهستان با وجود دارا بودن گذرنامه حوزه شینگن، برای ورود به آمریکا نیازمند صدور ویزا هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.