«صادق زیباکلام» عصر یکشنبه در نشست "راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان" که در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد، عنوان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی مانند انتخابات ریاست جمهوری مسایل کلان ملی اهمیت دارد ولی اهمیتش به اندازه انتخابات ریاست جمهوری نیست.

وی افزود: در عرصه انتخابات ایران پدیده ای وجود دارد که من اسم آن را پدیده «ایذه-باغملک» گذاشته ام. ایذه و باغملک دو شهرستان در استان خوزستان هستند که برای تشریح منظور خود از این عنوان استفاده می کنم. مردم این دو شهر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند و هر شهر تلاش می کند نماینده از شهر آنها انتخاب شود که البته طبیعی است و قابل ستایش است و اصل رقابت را می رساند.

زیباکلام ادامه داد: در پدیده «ایذه-باغملک» -که به عنوان نمونه ای  در کشور از آن استفاده می کنم-، تنها بحثی که مطرح نیست موضوع اصلاح طلبی، اصولگرایی، سمت سوی سیاسی و جناحی است. رقابت انتخاباتی در شهرستان ها به این صورت است که اگر سنگ هم از آسمان ببارد کار خود را می کنند و به جهت گیری های سیاسی کاری ندارند.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه از حدود ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ کرسی آن به روش «ایذه-باغملکی» رای می دهند. من در اهواز هم شاهد رقابت شورای شهر بودم، آنجا هم مهم جناح راست و چپ و اصولگرا-اصلاح طلب نبود بلکه رقابت بین اقوام ساکن در اهواز بود.

استاد علوم سیاسی دانشگا ه تهران با ذکر این نکته که رقابت قومی در شهرستان ها باعث بالا رفتن مشارکت می شود، خاطرنشان کرد: مشارکت در مواردی در شهرستانها بالای ۷۰ درصد است و هر چه یک قوم طایفه بیشتر احتمال شکست را تصور کنند به همان میزان بیشتر شرکت می کنند که رقیبشان برنده نشود.

وی درباره حوزه هایی که رای آنها سیاسی است، گفت: در حوزه های انتخاباتی مانند، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و رشت رقابت به صورت لیست و فهرست است و جناح بندی ها تعیین کننده هستند. در این حالت اگر اصلاح طلبان و جریانات وابسته به آن تصمیم بگیرند، مانند مجالس هفتم تا نهم در انتخابات شرکت نکنند، با وجودی میزان مشارکت در این حوزه های سیاسی پایین می آید ولی در میانگین مشارکت تاثیری ندارد.

برخی گروه ها از عدم مشارکت مردم در انتخابات استقبال می کنند

زیباکلام ادامه داد: به همین دلیل گروه هایی در کلان شهرها وجود دارند که از عدم مشارکت استقبال می کنند، به عنوان مثال آنها در تهران خود را آماده کرده اند که با ۳۰۰ هزار رای وارد مجلس شوند در حالی که لیست امید با میانگین ۸۰۰ هزار وارد مجلس شدند. بنابراین اگر افرادی فکر می کنند با عدم شرکت در انتخابات اتفاقی میافتند در اشتباه هستند زیرا امثال رسایی و کوچک زاده با ۵ یا ۱۰ درصد آرا مردم تهران بر کرسی مجلس تکیه خواهند زد.

وی یادآور شد: در انتخابات مجالس هفتم تا نهم در تهرانی که بیش از شش میلیون نفر واجد شرایط رای دادن وجود داشت، لیست اصولگرایان با ۳۰۰ هزار رای وارد مجلس شورای اسلامی شدند، یعنی ۵ درصد کل واجدین شرایط رای دادن  برای همه مردم تهران نماینده انتخاب کردند. قائده دموکراسی همین است و اصولا ایرادی به آن وارد نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در صورت کاهش مشارکت در کلان شهرها، شهرستان هایی که به دلیل رقابت قومی و منطقه ای همیشه مشارکت بالایی دارند میانگین نرخ مشارکت را متعادل خواهند کرد، بنابراین مشروط کردن و عدم مشارکت عملا و در کلان موضوع تاثیری ندارد و تنها حسن آن خالی کردن میدان برای کسانی است که در کلان شهرها «کاسب کاهش مشارکتند» بنابراین نباید میدان انتخابات را برای آنها خالی کرد.

زیباکلام با بیان اینکه در کلان شهرها برای اصولگرایان مشارکت حداکثری اهمیتی ندارد، اظهار کرد: آنها از عدم مشارکت اصلاح طلبان استقبال می کنند زیرا نفعشان در چنین شرایطی است، کما اینکه در انتخابات مجالس هفتم، هشتم و نهم از چنین فضایی استفاده کردند و در تهران و دیگر کلان شهرها با رای حداقلی وارد مجلس شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.