اخیرا یکی از ائمه جمعه از واژه ای ناشایست برای  برخورد با رقیبان سیاسی خود استفاده کرده است. نظر شما درباره به کارگیری این نوع ادبیات از چنین تریبون هایی چیست؟

غرویان: کاملا روشن است ائمه جمعه در نماز جمعه باید حرف هایی را بزنند که مردم را به سمت خدا هدایت کند. باید حرف هایی بزنند که عبادی و سیاسی باشد. چون همان طور که حضرت امام و مقام معظم رهبری فرمودند نمازجمعه یک پایگاه عبادی - سیاسی است. اما آیا این ادبیات که بعضی از ائمه جمعه از آن استفاده می کنند عبادی است؟ آیا سیاسی است؟ آیا اخلاقی است؟ به نظر من هیچ کدام نیست.

این نوع حرف زدن ها و استفاده از الفاظ رکیک و زشت و ضداخلاق این ها الفاظ شیطانی است نه الفاظ سیاسی و الفاظ عبادی.

مساله دیگر این است که اخلاقیات باید بر سیاست حاکم باشد. کجای این ادبیات با اخلاق سازگار است؟ منبری ها و خطبایی که روی منبر می نشینند باید ببینند این حرف ها مردم را به سمت خدا پیش می برد یا به سمت شیطان؟ استفاده از این ادبیات و الفاظ رکیک بیشتر مردم را به سمت شیطان هدایت می کند نه به سمت خدا. آن افرادی که این کلمات را می شنوند برایشان این سوال مطرح می شود که گوینده این الفاظ آیا یک خطیب اخلاق اسلامی است؟ آیا این گوینده فرهنگ و اخلاق اهل بیت (ع) را نشر می دهد یا خیر؟

ما در قرآن و روایت داریم که با قول لین و نرم با دیگران صحبت کنید. پیامبر با کلمات لین و نرم سخن می گفت. اما متاسفانه برخی از این روحانیون و منبری ها و ائمه جمعه و جماعات بسیار بدهان هستند و این اثر بسیاربدی در شنونده دارد. از سویی به کل روحانیت تسری داده می شود چون مردم این ها را حساب کل نظام روحانیت می گذارند. به حساب نظام حوزوی می گذارند و این بداخلاقی ها را به کل علما تسری می دهند. این بداخلاقی ها و بددهانی ها لطمه بزرگی به حیثیت روحانیت و کسانی است که این لباس را بر تن دارند. به هر حال ما اظهار تاسف می کنیم از این نوع ادبیات. واقعا فکری برای این بشود که مردم روز به روز مردم از دین فاصله بیشتری می گیرند و در اعتقادات و باورهایشان شک می کنند. بخشی این تشکیکات ناشی از همین ادبیات ناپسندی است که متاسفانه گاه و بیگاه در گوشه و کنار می شنویم.

ایرنا:  از انتقاداتی به بعضی تریبون های نمازجمعه وارد می شود سخنان جناحی برخی خطبا است. نظر جناب عالی چیست؟

غرویان: ما مکرر گفته ایم که این درست است که نمازجمعه باید در کنار عبادی بودن، سیاسی هم باشد. ولی نه این که آن جنبه سیاسی آن کلا بر جنبه عبادی آن غلبه پیدا کند و آن را از بین ببرد. متاسفانه برخی نمازجمعه ها اصلا دیگر عبادی نیست و صددرصد سیاسی است. تازه سیاست هم نه به معنای عام کلمه، بلکه به معنای جناحی و حزبی بودن آن. در واقع جناح بازی در برخی از این نماز جمعه ها دارد خودش را نشان می دهد.

 البته سیاست را در حد کلیات آن باید در نمازجمعه گفت مثلا این که مردم در انتخابات شرکت کنند. اما این که در نماز جمعه بیاییم روی مصادیق منتخبین ، طبق میل و سلیقه خودمان صحبت کنیم یا حرف هایی بزنیم که کنایه ای باشد به اشخاص خاصی آن هم مثلا در حد رییس جمهور، مجلس یا نمایندگان مجلس که منتخب ملت هستند این دیگر معلوم است برای خدا نیست. یعنی سیاست آن قدر سلیقه ای و شخصی شده که بعد عبادی نمازجمعه را که باید برای خدا باشد از بین برده است و مردم این را کاملا حس می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.