کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی یکی از بزرگترین اهداف مسئولان کشور برای مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های ناشی از کاهش قیمت و فروش نفت است.

سازمان امور مالیاتی به عنوان مسئول اخذ درآمدهای مالیاتی از صاحبان مشاغل و درآمد این روزها محور بسیاری از انتقادات قرار گرفته است. اما این انتقادات خللی در مسیر مقابله با فراریان مالیاتی و اخذ مالیات عادلانه ایجاد نکرد.

امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در همایشی که با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی، قضایی، مالیاتی، بازرسی، نظارتی و انتظامی در استان اصفهان برگزار شد، تاکید کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور در معرض یک جنگ اقتصادی است، فرار مالیاتی، اصل و کیان کشور را هدف قرار داده؛ لذا مقابله جدی و فراقوه ای با این پدیده شوم یک ضرورت اساسی است.

وی با اشاره به ضرورت هم افزایی تمام قوا و دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مقابله با فرار مالیاتی و جرم‌انگاری آن، مصمم هستیم که علاوه بر یکپارچه‌سازی و انسجام اقدامات برای مبارزه با این پدیده شوم، مالیات هوشمند را در کشور اجرایی کنیم که یک راهکار مؤثر برای مقابله با فرار مالیاتی و یک راه حل اساسی برای تحول در نظام مالیاتی همچون کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود.

در این رابطه جمعی از مراجع تقلید و آیات عظام با اشاره به ضرورت پرداخت مالیات و تأیید اقدامات سازمان امور مالیاتی برای مقابله با فراریان مالیاتی بر ادامه این اقدامات برای حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید کردند.

اهم بیانات ایشان در رابطه با کاهش وابستگی به درامدهای نفتی و مقابله با فرار مالیاتی را به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه می‌خوانید:

نماینده آیت الله سیستانی: ارتقای فرهنگ مالیاتی یک ضرورت است

برای رسیدن به استقلال اقتصادی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، ارتقای فرهنگ مالیاتی یک ضرورت اساسی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی اظهار داشت: اشکال اساسی در زمینه مباحث مالیاتی آن است که این امور در فرهنگ ما جا نیفتاده است.

ایشان گفتند: ما از روز اول متکی به نفت بوده‌ایم و باید پرسید چرا کشاورزی و صنعت ما در طول این سال‌ها آن طور که شایسته کشور ایران است تقویت نشده; به طوری که شاهدیم محصولات کشاورزی و معدنی ایران به صورت خام به دیگر کشورها صادر شده و آنان با یک بسته بندی مناسب با چندین برابر قیمت آن را به فروش می‌رسانند.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی گفت: در زمینه پرداخت مالیات نباید افراد جامعه بگویند به ما مربوط نیست بلکه همه باید برای آبادانی کشور تلاش کنیم و سهیم باشیم با روش‌های عاقلانه و برخورد مناسب این امر ممکن است.

آیت الله سعیدی: برخورد با فرار مالیاتی باعث دلگرمی مردم می‌شود

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و نماینده ولی فقیه در استان قم، خاطرنشان کرد: نباید اینگونه باشد که تنها از برخی از مردم مالیات دریافت شود و بعضی افراد که درآمد بالایی دارند از پرداخت مالیات فرار نمایند.

ایشان بیان داشتند: اگر مردم برخورد قاطع با تخلفات صورت گرفته در زمینه عدم پرداخت مالیات را ببینند، این امر موجب دلگرمی آنان خواهد شد.

ایشان افزودند: مردم باید انعکاس فعالیت‌های صورت گرفته از محل درآمدهای مالیاتی را ببینند که در صورت گزارش دادن به مردم رغبت آنها به مشارکت، بیشتر می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری: باید فراریان مالیاتی شناسایی و از آنها مالیات مطالبه نماییم

آیت الله حسینی بوشهری گفت: تحقق فرهنگ مالیاتی مستلزم ارائه گزارشهای شفاف و صریح درآمدهای حاصل از مالیات و نحوه مصارف آن به جامعه است و تبیین موارد مصرف مالیات به ارتقای فرهنگ مالیاتی می‌انجامد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اقتصاد ایران در سال‌های گذشته بیشتر بر نفت متکی بود و این امر باعث شد مسئولین انگیزه‌ای برای حرکت به سمت درآمدهای غیر نفتی نداشته باشند و از سایر درآمدهای غیرنفتی غافل شویم.

ایشان افزودند: امروز کشور به جایی رسیده که بودجه کشور از طریق مالیات و سایر درآمدهای غیرنفتی اداره می‌شود و عمده کشورهای توسعه یافته نیز بدون برخورداری از درآمدهای نفتی و تنها با تکیه بر مالیات، توسعه پیدا کرده‌اند.

ایشان با اشاره به افزایش تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی غرب عنوان داشتند: امروز مردم در مضیقه هستند و نباید برای دریافت مالیات تنها بر روی مودیان تمرکز کنیم، بلکه باید افرادی که مرتکب فرار مالیاتی می‌شوند را شناسایی و از آنها مالیات مطالبه نماییم.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: اگر بخواهیم شاهد موفقیت سازمان امور مالیاتی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها باشیم باید سراغ کسانی برویم که با رقم‌های هنگفت و درآمدهای بالا فرار مالیاتی می‌کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: صدا و سیما باید در فرهنگ سازی مالیاتی مؤثر باشد

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه در دریافت مالیات باید به سراغ افراد با درآمد بالا رفت، گفت: امروز افرادی درآمدهای هنگفت دارند و از پرداخت مالیات فرار می‌کنند که باید این اشخاص شناسایی و از آنان مالیات دریافت شود.

ایشان با اشاره ضرورت آگاه سازی عمومی از اهمیت پرداخت مالیات در اداره کشور اظهار داشت: بسیاری فکر می‌کنند مالیات پول زور است در حالیکه، مالیات مانند سایر وجوه شرعی همچون خمس و زکات، برای اداره کشور ضروری است و حتی مالیات یک نوع فریضه محسوب می‌شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به نقش مالیات در اداره کشورها در دنیا خاطرنشان کرد: جایگاه مالیات در نظام کشورداری روشن است و باید در دانشگاه‌ها نیز واحد درسی مربوط به مالیات وجود داشته باشد و شهروندان باید بدانند همانند پرداخت قبوض آب، برق و گاز باید مالیات نیز پرداخت کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات در مجموعه‌های مختلف و رسانه‌ها افزود: صدا و سیما باید به شکل موثری وارد این عرصه شود و مردم را از مزایا و آثار پرداخت مالیات آگاه سازد.

ایشان افزودند: مردم باید با مالیات و جنبه‌ها و انواع مختلف آن آشنا شوند و بنده به‌عنوان یک طلبه، عدم پرداخت مالیات در نظام اسلامی را مشروع نمی‌دانم و نپرداختن مالیات، نه تنها زرنگی نیست; بلکه مدیون کردن خود به تمام آحاد جامعه است.

آیت الله سبحانی: سازمان امور مالیاتی با شجاعت وارد میدان شود

آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید، با بیان اینکه میزان فرار مالیاتی در کشور بالاست، عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور با شجاعت وارد میدان شود و با هر نوع و میزان فرار مالیاتی، قاطعانه برخورد کند.

آیت الله سبحانی با اشاره به سیستم مالیاتی دوران امام علی (ع) گفت: آن حضرت در نامه خود خطاب به مالک اشتر می‌فرماید بهبود مالیات و مالیات دهندگان عامل اصلاح امور دیگر اقشار جامعه می‌باشد و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود کار دیگران نیز سامان نخواهد یافت.

این مرجع تقلید تاکید کرد: انتظار از سازمان امور مالیاتی این است که با شجاعت وارد میدان شده و بر مبنای یک طبقه بندی اصولی و نظام‌مند از کسانی که صاحب درآمد بالا هستند، مالیات را دریافت کند و بخشی از آن را برای آبادانی کشور در نظر بگیرد.

ایشان با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی مالیاتی در جامعه تصریح کردند: مهم‌ترین شیوه نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی این است که مردم آثار پرداخت مالیات را در زندگی خود لمس کنند و به این موضوع پی ببرند که آبادانی کشور نیازمند پرداخت مالیات است.

این مرجع تقلید اقدام اخیر سازمان امور مالیاتی کشور در ملزم کردن پزشکان به گذاشتن کارت‌خوان در مطب‌ها را مناسب توصیف و ابراز امیدواری کرد تا این امر برای سایر مشاغل نیز اجرایی شود.

آیت الله علوی گرگانی: برخورد با فراریان مالیاتی دانه درشت در اولویت باشد

آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید قم، بر ضرورت شناسایی علل فرار مالیاتی و برخورد قاطع با فرار مالیاتی تاکید کرد و گفت: برخورد با مجرمان اقتصادی و مرتکبان فرار مالیاتی دانه درشت باید در اولویت باشد.

ایشان با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار در اقتصاد کشور گفتند: باید برای اداره کشور به توان و ظرفیت داخلی تکیه کرد و نباید صرفاً به درآمدهای نفتی متکی باشیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر مردم از نحوه هزینه کرد مالیات‌ها مطلع شوند، در این صورت شاهد افزایش مشارکت‌های مردمی در پرداخت مالیات و عوارض خواهیم بود، اظهار داشت: مردم باید در جریان باشند که درآمدهای مالیاتی در چه محل‌هایی و برای چه اموری هزینه می‌شود.

آیت‌الله علوی گرگانی با بیان اینکه باید علل فرار مالیاتی را شناسایی کرد، تصریح کرد: باید در این مسیر با افراد دانه‌درشت که رقم‌های مالیاتی زیادی دارند و از پرداخت آن اجتناب می‌کنند، قاطعانه برخورد کرد.

آیت الله نوری همدانی : به هر شکلی باید با فرار مالیاتی مبارزه کرد

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه، با اشاره به اهمیت مسأله مالیات اظهار داشت: از ابتدا مالیات در اسلام مطرح بوده است، چرا که زندگی بشر و اداره جامعه به مسائل اقتصادی نیاز دارد.

این مرجع تقلید افزودند: در حکومت اسلامی و دینی باید فرهنگ سازی شود که مسائل مهمی مانند خمس، زکات و مالیات مورد توجه باشد. امروز باید در فرهنگ سازی سرمایه گذاری ویژه شود تا آثار آن را در جامعه ببینیم.

آیت الله نوری همدانی ابراز داشت: باید مردم را از طریق رسانه‌ها به خوبی توجیه کرد تا اهمیت و نقش مالیات در توسعه کشور را بدانند و بر اساس نیازهای جامعه اسلامی اقدام کنند.

ایشان تصریح کردند: در اسلام، افراد متمکن باید مالیات پرداخت کنند و این مالیات صرف آبادانی شهرها و تأمین هزینه خدمات عمومی و توزیع ثروت در جامعه به منظور برقراری عدالت اجتماعی می‌شود.

این مرجع عالیقدر خاطرنشان کرد: بر اساس نظر اسلام، افرادی که تمکن ندارند معاف از مالیات هستند و از آن‌ها نباید به هیچ عنوان مالیات گرفته شود و شرایط بین افراد متمکن و افراد ضعیف جامعه نباید یکسان باشد.

ایشان اضافه کردند: با توجه به اهمیت مالیات در پیشرفت و توسعه کشور، به هر شکلی باید با فرار مالیاتی مبارزه کرد و به ویژه افرادی که تمکن مالی دارند و یا ثروت‌های بادآورده کسب کرده‌اند، باید مالیات آن را بپردازند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.