به گزارش شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی، «ایمن عوده» رئیس فهرست مشترک عربی که در انتخابات اخیر پارلمانی رژیم صهیونیستی ۱۳ کرسی را کسب و به سومین حزب از نظر اکثریت آرا تبدیل شد، از «رووین ریولین» خواهد خواست تا گانتس را مکلف به تشکیل کابینه کند.

بر اساس این گزارش، رهبران احزاب عربی پس از برگزاری یک نشست مشترک این تصمیم را اتخاذ کردند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در گزارشی نوشت که فهرست مشترک عربی بر سر این که رهبر حزب آبی - سفید ریاست کابینه جدید را برعهده بگیرد، توافق کردند.

قرار است فردا (یکشنبه) اعضای فهرست مشترک عربی با رئیس رژیم صهیونیستی دیدار داشته باشند و در این جلسه درخواست خود را عنوان کنند.

احزاب عربی با تشکیل یک حزب متحد در این دوره به نام «فهرست مشترک» و با کسب ۱۳ کرسی به سومین حزب از نظر اکثریت آرا تبدیل شدند.

 نتانیاهو پیش از این به شدت از قدرت گرفتن اعراب در پارلمان نگرانی داشت و در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود عرب ها را متهم به «دزدی» در انتخابات پارلمانی کرده بود.

برخی معتقدند که «فهرست مشترک» به رهبری «ایمن عوده» در شرایط فعلی می تواند نقش موثری در تشکیل کابینه آینده داشته باشد، بطوری که در نظرسنجی های پیش از انتخابات پارلمانی در مورد نتایج انتخابات، احزاب عربی در کنار حزب «آبی و سفید» برای تشکیل ائتلاف معرفی می شدند.

در بیست و دومین انتخابات کنست که سه شنبه هفته جاری (۱۷ سپتامبر/ ۲۶ شهریور) برگزار شد، ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتس» رئیس ستاد پیشین مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، ۳۳ کرسی را کسب کرد و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نتوانست بیشتر از ۳۲ کرسی به دست آورد؛ همین امر موجب شد، هیچ حزبی نتواند اکثریت قاطع کنست از آن خود کرده و تشکیل کابینه دهد.

تشکیل دولت در سرزمین های اشغالی نیازمند به دست آوردن دستکم ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست؛ یعنی نصف به اضافه یک است و چنانچه این تعداد کرسی به دست نیاید، کابینه ائتلافی تشکیل نمی‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.