رسانه‌های خبری چهارشنبه مدعی شدند که پس از حمله تلافی‌جویانه روز شنبه به تاسیسات نفتی مهم عربستان، مقام‌های ارشد سعودی از کره جنوبی درخواست کمک کرده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از «یونهاپ» نوشت که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی از کره جنوبی برای تقویت سامانه پدافند هوایی این کشور پس از حمله به دو تاسیسات نفتی در آرامکو تقاضای کمک کرده است.

بر اساس این گزارش، شنبه هفته جاری «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گفت که یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

در پی این حمله دست کم نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شد و سعودی‌ها پنج میلیون بشکه صادرات نفت خود را از دست دادند.

خبرگزاری رویترز به توافق عربستان و کره جنوبی برای تداوم رایزنی‌ها در این زمینه اشاره کرد.

هفته جاری اخبار ضد و نقیضی از احتمال فروش سامانه‌های «اس-۳۰۰» یا «اس- ۴۰۰» ساخت روسیه به عربستان مطرح شد، اما کرملین امروز این خبر را تکذیب و اعلام کرد که در این زمینه گفت‌‌وگویی بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و مقام‌های ارشد عربستانی صورت نگرفته است.

در حالی که آمریکا تلاش کرده در سال‌های اخیر سامانه دفاع هوایی عربستان را تقویت کند، «آرچر میسی» دریاسالار بازنشسته آمریکا که سال‌ها در امور پدافند هوایی نیز فعالیت کرده چندی قبل در این باره گفت، فروش سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» به عربستان سعودی کمک می‌کند تا این کشور ابزارهای بیشتری در جعبه ابزار خود برای دفاع برابر موشک‌های حوثی‌ها داشته باشد، اما نمی‌تواند گلوله جادویی دفاع هوایی برابر حملات حوثی‌ها باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.