محمدجواد ظریف در مراسم پنجاه و دومین سالروز تاسیس اتحادیه آسیای جنوب شرقی موسوم به آسه آن در تهران اظهار کرد: می‌خواهم به دوستان و همسایگان‌مان اعلام کنم که چیزی برای جلوگیری از همکاری و شراکت ما وجود ندارد.

وی افزود: هیچ چیزی نمی تواند جلوی پیوند ما را برای همکاری بگیرد. باید بدانیم که دیگران هرگز از ما محافظت نخواهند کرد و هرگز نمی توانند امنیت ما را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: آسه آن نمونه خوب و موفقی است برای ما و همسایگان که از آن درس بگیریم که با همکاری و تعهد می توانیم آینده بهتری برای مردم و منطقه بسازیم.

متن کامل سخنان ظریف به این شرح است:

با نام خدا

در زمانی که چندجانبه گرایی در خطر است و هنگامی که یکجانبه گرایی در حال تخریب دستاوردهای ۷ دهه اخیر ما می باشد ، مشاهده موفقیت آسه آن که مهترین کشورهای آسیایی را گرد هم آورده نشانه امیدواری است.

مردمی که می توانند برای آینده بهتر فکر بکنند نه فقط برای شهروندان خود بلکه حتی برای شهروندان جامعه جهانی.

 

آسه آن امروز ۵۲ سالگی خود را جشن می گیرد که درس ارزشمندی است درباره گردهم آمدن و هم افزایی برای پیشرفت در کنار یکدیگر.

 

آسه آن مثال خوبی است از این که ما می توانیم بهتر عمل کنیم چه به صورت جمعی و یا فردی ، بخصوص برای ما در این منطقه که برخی سعی کرده اند امنیت را از بیرون خریداری کنند و به کشورهای خارج تکیه نمایند.

من به سنگاپور برای امضای سند الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری سفر کردم که نشانه و تایید خوبی است

از علاقمندی ما برای همکاری با دوستان آسیایی.

علاقمند به گسترش زمینه های همکاری با اعضای آسه آن هستیم. ما همچنین علاقمند به توسعه همکاری بین سازمانهای منطقه ای از جمله آسه آن و اکو هستیم.

می خواهم به دوستان و همسایگانمان اعلام کنم که چیزی برای جلوگیری از همکاری و شراکت ما وجود ندارد هیچ چیزی نمی تواند جلوی پیوند ما را برای همکاری بگیرد. باید بدانیم که دیگران هرگز از ما محافظت نخواهند  و هرگز نمی توانند امنیت ما را تامین کنند. آسه آن نمونه خوب و موفقی است برای ما و همسایگان که از آن درس بگیریم که با همکاری و تعهد می توانیم آینده بهتری برای مردم و منطقه بسازیم.

این مهم است نشان دهیم که نگاه به خود و کار با مردم خود همیشه موفقیت آمیزتر بوده است.  

ما در ایران احترام زیادی برای کشورهای آسه آن قائلیم. ما به موفقیت های شما احترام می گذاریم. اگر می خواهید دیگران به شما احترام بگذارند بایستی به خودتان احترام بگذارید و آسه آن نمونه خوبی از احترام به خود است ما می خواهیم همکاری بیشتری با آسه آن در کلیه زمینه ها داشته باشیم.

ما تمایل داریم که به شریک  گفتگویی آ.سه.آن تبدیل شویم. ما می خواهیم  اعلام کنیم که نگاه ج.ا.ایران به همکاری و رسیدن به مرحله شراکت گفتگویی است.

ما باور داریم که شراکت واقعی  را می توانیم با آ.سه.آن داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.