گیت، داربست، تیرک روشنایی و برق‌دزدی؛ همه این‌ها چند ساعتی به‌عنوان علت جان باختن کودک شش‌ساله‌ جان‌باخته در ورزشگاه آزادی شناخته شد. داستان از خبری شروع شد که یکی از روزنامه‌های ورزشی و سایت‌های ورزشی منتشر کردند: کودکی که در حال عبور از گیت‌های ورزشگاه آزادی بوده است، دچار برق‌گرفتگی شده و جان خود را از دست داده است.

 

دقیقه هشتاد بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان و زمانی که بازی به پایان خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد و همه منتظر شنیدن سوت پایان بازی بودند، حادثه‌ای رخ داد که فارغ از رنگ‌ها، فوتبال ایران را تحت‌تاثیر خود قرار داد. در همان ساعت‌های اولیه تجزیه و تحلیل‌های مختلفی پیرامون این اتفاق شکل گرفت و سکوت یکی-دو ساعته مدیران وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و مجموعه ورزش آزادی به حساسیت ماجرا اضافه کرد. در این بین، شایعاتی مطرح شد که برخی مدیران ورزشی کشور به رسانه‌ها اعلام کردند که این کودک فرزند یکی از دکه‌دارهای آزادی بوده است و اشتباه پدرش در برق‌کشی غیراصولی این اتفاق هولناک را رقم زده است، اما با ورود سیف، مدیر مجموعه ورزشگاه آزادی در همان شبی که ماجرا رخ داد و مقصر دانستن «پیمانکار» کمی جو تغییر کرد تا روز بعد همه به‌دنبال مقصر اصلی بگردند.

 

روز بعد بود که سردار کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت، خبر از دستگیری یکی از پیمانکاران داد. رفته‌رفته زوایای بیش‌تری از پرونده مشخص شد و با اعلام سیف، مدیر ورزشگاه آزادی  در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی، به‌طور رسمی اعلام شد که گیت‌ها ربطی به ماجرای مرگ کودک نداشتند و اتصال داربست به جریان برق باعث این اتفاق بوده است. اما پیگیری‌های انجام شده تکمیل نشد و پدر کودک از گفت‌وگوهایی که در روزهای اخیر با رسانه‌های مختلف انجام داد، خواستار پاسخ‌گویی تک‌تک مسئولان شد. مشخص شدن جزئیات ماجرا اما باعث دردناک‌تر شدن ماجرا شد. جایی‌که یکی دیگر از دکه‌داران ورزشگاه آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزش‌سه اعلام کرد که چند ساعت قبل، برق او را نیز گرفته بود، اما چون فقط دست او با داربست تماس داشته است برای او اتفاقی در حد و اندازه‌های عماد، کودک شش‌ساله نیفتاده است. این فرد همچنین مدعی شده است چون عماد صورت خود را به این داربست چسبانده است، برق او را کشته است. اتفاقی که نشان‌ می‌دهد، ماجرا ‌دل‌خراش‌تر از آنچه در ابتدا مطرح شده، بوده است.

حالا ریختن خون در ورزشگاه‌ها به یک عادت تبدیل شده است و کار از سنگ و بطری و آجر به مرگ کودک مظلوم شش‌ساله‌ای رسیده است، شاید زمان مرور دوباره مسئولیت‌ها فرارسیده است. زمانی‌که لیگ برتر نزدیک به یک ماه به تعویق افتاد و انواع و اقسام ایرادها گرفته شد، آیا امکان نداشت که داربست‌هایی که نصب شده‌اند هم مورد بررسی قرار بگیرند تا چنین اتفاق تلخی رخ ندهد و برای یک‌بار مانند کشورهای درجه اول فوتبال دنیا، مردم به ورزشگاه بروند و خون از دماغ کسی نیاید؟ شاید هر قسمت وظیفه مخصوص به خود را داشته باشد، اما مجموعه‌ای از کارها وجود دارد که ممکن است در لیست و شرح وظایف هیچ گروهی نباشد، اما با برگزاری یک جلسه هدف‌مند، اگر این کارها زیرنظر گروهی که در برگزاری مسابقه نقش دارند قرار بگیرد، احتمالا دیگر شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.