حجت الاسلام محسن غرویان، در واکنش به بخشی از سخنان پناهیان در نماز جمعه تهران، گفت: نکته اول اینکه قیاس حکومت فعلی با حکومت امام زمان به قول علما قیاس مع الفارق است، یعنی آن حکومت معصوم است و با حکومت غیر معصوم زمین تا آسمان تفاوت دارد بنابراین این مقایسه، مقایسه نادرستی است.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم از زبان معصوم سخن بگوییم و بگوییم که امام زمان چنین است، مگر ما نایب امام زمان هستیم که بخواهیم از طرف ایشان صحبت‌هایی بکنیم، حکومت امام زمان را دقیقا نمی‌توانیم بیان و توصیف کنیم.

این استاد حوزه درباره استناد پناهیان به روایات گفت: به این ترتیب تفسیر روایات سلیقه‌ای می‌شود، آزادی بیان را در حکومت امام زمان معنا کردن، سلیقه گوینده است که این چنین تفسیر می‌کند و این سخن امام زمان نیست.

وی ادامه داد: تفاسیر و قرائت‌های دیگر هم هست و هر قرائتی را نمی‌توان به اسم امام زمان مطرح کرد،  در قران می‌فرماید «لا اکراه فی‌الدین» یعنی در دین اکراهی نیست، همین آیه قرآن تفسیرهای مختلف دارد، عده‌ای از آن استبداد رای می‌فهمند و عده‌ای دیگر از آن آزادی دینداری را می‌فهمند، اینها قرائت‌های سلیقه‌ای و شخصی است که هر کسی یک اظهارنظری می‌کند و نوعی تفسیر می‌کند.

این مدرس حوزه گفت: مساله آزادی بیان هم تفسیر دیگری دارد. ما روایت‌های زیادی هم داریم که می‌گوید در مسائل اجتماعی و سیاسی مشورت کنید و بر پیغمبر اسلام نیز دستور مشورت آمده است و در قرآن هست «و شاورهم فی الامر» «و امرهم شورا بینهم»، این یعنی آزادی بیان؛ پیغمبر هم مکلف و موظف است با مردم مشورت کند، چه برسد به غیرمعصوم که در زمان ما است و باید حتما مجلس شورا و مجلس اظهارنظر باشد و نمایندگان مردم باید با آزادی بیان حرف بزنند.

غرویان ادامه داد: یعنی تفسیر اینکه چه کسی آزادی بیان داشته باشد، خیلی تفسیرهای غلط و نادرستی است و ما حق نداریم از جانب معصوم تفسیرهای شخصی و سلیقه‌ای را مطرح کنیم اینها بحث‌هایی است که کارشناسی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه آیات و روایات زیادی داریم که تاکید دارد که مردم باید سلاطین، پادشاهان و سران خودشان را نصیحت کنند، گفت: در نامه امام امیرالمومنین در نهج البلاغه هست که با مردم مشورت کن و نظرات آنها را بگیر؛ «النصیحه لائمه المسلمین» همین است دیگر، حتی مردم باید پیشوایان مسلمین، سران و حاکمان را نصیحت کنند. همه اینها را باید در کنار هم بگذاریم بعد آزادی بیان را تفسیر کنیم.

غرویان در واکنش به اینکه این سخنان از تریبون نماز جمعه به عنوان نماد وحدت مسلمانان گفته شد، گفت: این مشی درستی نیست، نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد، به هر حال نماز جمعه اگر می‌خواهد مردم را جذب کند، باید سخنرانی‌هایی که آنجا انجام می‌شود بین همه جناح‌ها مشترک باشد و مباحث مطرح شده در نماز جمعه تریبون آزادی بیان برای جناح‌های مختلفی که نظام قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند، باشد و با قرائت‌های مختلف نظرشان را بیان بکنند.

وی یادآور شد: من چند سال پیش پیشنهاد دادم که رئیس‌جمهور بیاید در نماز جمعه صحبت کند و حداقل یکی از خطبای نماز جمعه باید رئیس‌جمهور باشد چراکه منتخب ملت است و اکثریت به او رای داده‌اند، بنابراین جا دارد او بیاید مسائل سیاسی را در پایگاه نماز جمعه که سیاسی و عبادی است مطرح کند. منتخب اکثریت راحت‌تر و بهتر مسائل سیاسی کلان جامعه را بررسی و تحلیل می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.