ایشان تصریح کردند: "مذاکره با امریکا یعنی تحمیل خواسته‌های امریکا بر جمهوری اسلامی ایران؛ دوّم اینکه مذاکره یعنی نمایشِ موفّقیّتِ سیاستِ فشارِ حدّاکثری از سوی امریکا. برای همین هم هست که مشاهده کردید رئیس‌جمهوری محترم، وزیر خارجه، مسئولین کشور همه یک‌صدا و یک‌زبان گفتند که ما با امریکا مذاکره نخواهیم کرد؛ نه مذاکره‌ دوجانبه، نه مذاکره‌ چندجانبه. اگر امریکا حرف خودش را پس گرفت و به آن معاهده‌ هسته‌ای‌ که نقض کرده بود برگشت و توبه کرد و شد عضو کشورهای معاهده‌کننده، آن وقت در جمع کشورهای معاهده‌کننده که شرکت می کنند و با ایران صحبت می کنند، او هم شرکت کند؛ بدون آن، هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولین جمهوری اسلامی و امریکایی‌ها اتّفاق نخواهد افتاد.  "

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین صدای واحدی که این روزها از زبان مقامات و مسئولان ایرانی مبنی بر مفید نبودن مذاکره با امریکایی‌ها در شرایط فعلی و همزمان که ترامپ دست از تحریم‌ها برنداشته و به برجام بازنگشته وجود دارد را مورد اشاره قرار دادند.
این اشاره رهبر انقلاب در حالی است که در روزهای گذشته برخی مخالفان دولت بی توجه به واقعیات موجود و مواضع دولت، یا از سر توهم یا از سر قلب ماهیت برای اهداف سیاسی و جناحی بر طبل دو قطبی کوبیده و گاهی دولت را متهم به عدول از نظرات رهبری می‌کردند.
مشخصاً مدیر مسئول روزنامه کیهان چندی پیش در گفت‌وگویی با یورونیوز ادعا کرده بود که دولتی‌ها برخلاف نظرات رهبر معظم انقلاب سیاست‌های خود در برجام را پیش برده‌اند و به تعبیری رهبری را دور زده‌اند. حالا اما بار دیگر ثابت شده که چنین ادعایی از اساس باطل بوده است. مقامات دولتی و در رأس آنها رئیس جمهوری هم بارها همین مواضع منطقی و مستدل رهبر معظم انقلاب  را تکرار کرده‌اند که شرط مذاکره با امریکا بازگشت به برجام و حذف تحریم‌هاست.
بر اساس مواضع دولتی‌ها در چنین شرایطی نمایندگان امریکا در هر سطحی می‌توانند با نمایندگان همتراز جمهوری اسلامی در قالب گفت‌وگوهای 1+5 گفت‌وگو و دیدار کنند. این گزاره برای رئیس جمهوری امریکا هم قابل تعمیم است یعنی ترامپ در صورتی می‌تواند با روحانی دیدار کند که به برجام برگردد و در نشست کشورهای عضو این معاهده در سطح سران دور میزی بنشیند که همتای ایرانی‌اش هم در آن حضور خواهد داشت.

 حال که در برابر اعمال فشارهای کاخ سفید و سیاست‌های متناقض و به تعبیر رهبری آشفته امریکایی‌ها، سیاست روشن و بدون سردرگمی جمهوری اسلامی ایران مشخص است، مخالفان دولت هم در مواضع خود تجدید نظر کنند و بهره‌برداری‌های سیاسی و انتخاباتی خود را حول موضوعات دیگری بجز مسائل کلانی همچون سیاست خارجی متمرکز نمایند تا صدای واحد ایران تحت‌الشعاع دوقطبی سازی‌های جناحی قرار نگیرد و در واقع دیپلمات‌های ایرانی که در صف مقدم مصاف با خارجی‌ها هستند، با هجمه‌ها و حملات داخلی مواجه نباشند.

اشاره رهبر معظم انقلاب به برگشت امریکا به معاهده هسته‌ای به عنوان شرطی برای انجام گفت‌وگوهای دو کشور نشان از آن دارد که برخلاف برخی نیت‌خوانی‌های مخالفان داخلی، برجام برای جمهوری اسلامی ایران همچنان یک سند پذیرفته شده است ولو اینکه انتقادهایی هم نسبت به آن وجود داشته باشد یا برخی طرف‌ها تعهدات خود را به نحو مطلوب انجام نداده‌اند.
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.