گزیده صحبت‌های غلامحسین محمدی، رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به شرح زیر است:

 تصاویر موجود نشان می‌دهد در سال۹۰ همین تابلوهایی که امروز هم برخی نشان می‌دهند و می‌گویند که ما نام شهید را از آن حذف کرده‌ایم از همان سال‌ها به همین شکل بوده‌اند و تعجب من این است که چرا شهرداری وقت در قبال این اخبار، دست به اصلاح تابلوهای این معابر نزده است. شاید ملاحظات تکنیکی و خاصی مطرح بوده، اما ما اعلام کرده‌ایم که برخی از این ملاحظات تکنیکی را قبول نداریم و بر استفاده از کلمه شهید در این تابلوها تاکید بسیار کردیم.

بررسی تابلوها نشان می‌دهد تابلوهایی که در مواردی نام شهید از آن‌ها در سال‌های گذشته حذف شده است تابلوهای پرچمی هستند که برای رانندگان عبوری که با سرعت متوسط ۳۰کیلومتر برساعت در حال عبور هستند نصب شده است و طبق اصول ترافیکی نام‌ها در این تابلوها اختصاری هستند، اما در همان کوچه‌ها تعداد زیادی تابلوهای دیوارکوب نصب شده‌اند که کلمه شهید روی آن‌ها قرار گرفته است.

محمدی ادامه داد: مثلا در یک معبر ده تابلوی دیوارکوب و یک تابلوی پرچمی داریم که بدلایل تکنیکی ممکن است نام آن اختصاری شده باشد ما این مساله را در بزرگراه‌ها هم داریم. مثلا در برخی تابلوهای بزرگراه همت دیگر نام شهید را قرار نمی‌دهند و فقط همان همت را می‌نویسند و این تکنیک هم متعلق به گذشته است و در دوره شهرداری فعلی مطرح نشده است. بنابراین اینکه می‌گویند ما کلمه شهید را از تابلوها حذف کرده‌ایم یک دروغ بزرگ است که برخی با اهداف خاص سیاسی مطرح می‌کنند.

در گزارشی که در برنامه شما پخش شد، تصاویری نشان داده شد که عینا همین عکس‌ها در رسانه‌ها در سال۹۰ منتشر شده است و متعلق به دوره شهرداری ما نیست. لذا معتقدم گاهی این اخبار با اهداف سیاسی مطرح می‌شود تا شهرداری تهران را متهم کنند. در برخی موارد با اهداف خاص و سیاسی از برخی معابر عکس و فیلم گرفته شده است که امیدوارم واقعا این اهداف خیرخواهانه باشد چون اگر به ما اطلاع می‌دادند قطعا پیگیری می‌کردیم و نیازی به این فضاسازی‌ها نبود. با اینکه اساسا نصب این تابلوها در سال‌های قبل و پیش از دوره فعلی شهرداری انجام شده است.

بطور کلی در تهران حدود ۵۵۰۰ایستگاه بی‌آرتی داریم که تنها یک ایستگاه به نام «مدنی» یعنی بدون کلمه شهید است که این نامگذاری هم متعلق به ۳۰سال قبل است و همه آن را به همین نام می‌شناسند. حال این‌که به چه دلیلی عده‌ای این را مطرح می‌کنند برای من مشخص نیست.

در شورای اسلامی قبل هم که دوستان متدین ما در آن حاضر بودند طرحی به نام حذف نام شهدا از پل‌های اتوبان امام علی(ع) و نامگذاری آنها به نام استان‌ها مطرح بوده است و اتفاقاً یکی از منتقدین امروز شهرداری در همین زمینه جزو ارائه دهندگان این طرح بوده است.

لازم است همین جا اعلام کنم که شهرداری تهران خود را مدیون شهدا می‌داند و شهردار تهران یک بسیجی و رزمنده بوده است و در میان اعضای شورای شهر هم ما دو فرزند شهید داریم که یکی از آنها در کمیسیون نامگذاری معابر حضور دارد. ما در دوره جدید ۳۸درصد معابر جدید را به‌نام شهدا نامگذاری کرده‌ایم.

با اطلاع‌رسانی که انجام شد شهرداری منطقه‌۱۶ مشکل نام‌گذاری در برخی تابلوهای معابر را حل کرد تا جایی که فرمانده بسیج آن ناحیه از شهردار منطقه تقدیر کرده است. ما این دغدغه را جدی گرفته‌ایم و اگر شهروندان گزارشی را از طریق سامانه ۱۸۸۸ اعلام کنند این اطمینان را می‌دهیم که آن را پیگیری خواهیم کرد و طبق نظر کارشناسی و تکنیکی اصلاحات را انجام می‌دهیم. البته در انتقادات اخیر موارد جالبی هم هست مثل این که دو کوچه در منطقه۱۲ به نام‌های نمازی و معزی هستند که برخی جوانان با تصور حذف کلمه شهید خودشان دست به کار شده و کلمه شهید را به آن اضافه کرده‌اند درحالی که طبق اعلام بنیاد شهید این دو فرد اصلا شهید نیستند.

من از مردم می‌خواهم به شهرداری و شورای شهری که خودشان انتخاب کرده‌اند اعتماد کنند و اگر مواردی دیدند به ما اطلاع دهند و مطمئن باشند که برطرف خواهد شد. برخی به شهرداری بهتان‌هایی می زنند که در شان شهرداری نیست و معتقدم این اتهام‌ها بازی‌های سیاسی با اهداف خاصی است و نباید تحت تاثیر این رفتارها قرار بگیریم.

طبق دستور شهرداری از ۲۰مرداد به صورت گسترده تمامی تابلوهای معابر بررسی می‌شود و در صورت وجود مشکل برطرف خواهد شد. البته در تهران بیش از ۴۰۰هزار معبر داریم که بررسی وضعیت تابلوهای این معابر و برطرف کردن اصلاحات احتمالی کاری زمان بر است و طول می‌کشد. با این حال اگر همشهریان موردی را دیدند گزارش کنند و بدانند که به آن رسیدگی خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.