بهزاد دماری روز دوشنبه در نشست خبری ارائه گزارش پیشرفت طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پژوهشکده علوم اعصاب در سالن همایش بیمارستان امام خمینی ادامه داد که دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی، مزمن کلیوی، اختلالات نوزادی، بیماری عفونی و نواقص مادرزادی در رتبه‌های بعدی مهمترین علل مرگ در ایران هستند.

وی تعداد مرگ ثبت شده در سال ۹۶ در ایران را حدود ۳۸۰ هزار مورد اعلام کرد و گفت: نزدیک به نصف مرگ‌ها در زیر سن ۷۰ سالگی رخ می‌دهد که به فوتی‌های کمتر از ۷۰ سال، مرگ زودرس گفته می‌شود و باید اقدامات لازم برای پیشگیری از اینگونه مرگ ها در کشور انجام شود.

دماری ادامه داد: حدود ۲۲ درصد مرگ‌ها در کشور مربوط به افراد زیر ۵۰ سال است، این موضوع به این معنی است که ما در حوزه پیشگیری خیلی باید در کشور کار کنیم تا میزان مرگ زودرس را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه نتایج مطالعه‌ای در خصوص بیماری‌ها انجام شده نشان می‌دهد تصویر بار بیماری در کشور تغییر یافته است، گفت: طی ۲۷ سال گذشته تصویر بیماری‌های ما عوض شده و برخی بیماری‌ها که رتبه پایین‌تری داشتند در این مدت جزو رتبه‌های بالا قرار گرفتند.

۱۰ علت مرگ زودرس در ایران

وی به ۱۰ علت مرگ زودرس در ایران اشاره کرد و گفت: در مهمترین دلایل مرگ های زودرس صدمات جاده ای با ۳۸ درصد، سکته مغزی با بیش از ۸ درصد، بیماری آلزایمر با ۷۳ درصد افزایش، مشاهده می‌شود.

دماری بیان داشت: حدود ۳ علت از ۱۰ علت اصلی مرگ‌های زودرس در ایران در حوزه کاری پژوهشکده علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد که تحقیقات کاربردی خوبی در این زمینه انجام شده است.

دماری به ۱۰ علت ناتوانی در ۱۰ سال گذشته در ایران اشاره کرد و گفت:  اختلالات سردرد با افزایش چشمگیر در صدر علت ناتوانی ایرانیان قرار دارد. کمر درد با ۲۳ درصد افزایش، گردن درد هم ۳۰ درصد افزایش داشته که به طور مستقیم در حوزه تحقیقات این پژوهشکده قرار دارد.

وی ادامه داد: ما برای کاهش بیماری‌ها، مرگ های زودرس و ناتوانی‌ها برنامه استراتژیک را از  چند سال پیش طراحی کردیم که هدف آن این است که تا سال ۱۴۰۰ بتواند سهم و نقش خود را در کاهش بار بیماری‌های کشور ایفا کند.

دماری افزود: این مهم از طریق تعریف تحقیقات کاربردی و بومی و تولید شواهد برای تغییرات اجتماعی و محیطی محقق خواهد شد، به عنوان نمونه باید بدانیم کدام الگوی تحرک فیزیکی در استان های مختلف قابلیت اجرا برای مردم دارد یا چه قواعد و مقررات قانونی می تواند ضایعات نخاعی را کم کند و حتی بتوانیم به صورت پایلوت اجرا کنیم و سپس در سطح ملی تعمیم دهیم.

وی گفت: بیشترین اولویت‌های تحقیقاتی این پژوهشکده در طول سال‌های آینده، سکته های مغزی، آلزایمر و صدمات جاده‌ای، اختلات سردرد، کمردرد و گردن درد خواهد بود.

حدود ۷۰ هزار ایرانی دچار ضایعه نخاعی هستند

وی اظهار داشت: حدود ۷۰ هزار نفر در کشور دچار ضایعه نخاعی هستند که اگر بعد خانوار آنان را ۵ نفر در نظر بگیریم، حدود ۳۴۰ هزار نفر در کشور، درگیر مشکلات و معضلات این بیماری هستند.

مدیر گروه حکمرانی و سلامت پژوهشکده علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اغلب ضایعات نخاعی قابلیت پیشگیری دارند از جمله آن می توان به حوادث ساختمانی اشاره کرد.

وی به ضایعات نخاعی براثر تصادفات جاده‌ای در ایران اشاره کرد و گفت: هر ساعت در ایران حدود ۲ نفر براثر تصادفات جاده‌ای فوت می کنند و بخشی از افرادی که زنده می‌مانند دچار ضایعات نخاعی می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.