«خالد بن صالح السلطان» رئیس شهرک انرژی ملک عبدالله عربستان سعودی روز دوشنبه در یک سخنرانی ضدایرانی، از «جامعه بین‌الملل» خواست در برابر ایران موضعی قاطع بگیرد.

وی که در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین صحبت می‌کرد، گفت: «از تحولات اخیر در برنامه هسته‌ای ایران و موارد مختلف نقض تعهدات هسته‌ای این کشور، عمیقا نگران هستیم. گذر این کشور از حداکثر مجاز ذخایر اورانیوم با غنای پایین و همچنین گذر از سطح غنی‌سازی مجاز.»

این مقام سعودی افزود: «پادشاهی سعودی معتقد است که چنین اقداماتی نقض فاحش و سرکشی مشهود از قوانین بین‌المللی و جامعه بین‌المللی است. در نتیجه، از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در برابر چنین موارد نقضی ایستاده و اقدام قاطعانه‌تر و موضع محکم‌تری در قبال ایران اتخاذ کند.»

خالد بن صالح ادامه داد: «با توجه به سابقه طولانی ایران در نقض تعهدات بین‌المللی‌اش، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی و تجهیز آن‌ها به تسلیحات راهبردی و ابزارهای استفاده از آن‌ها، این امر ضروری است. این اقدامات همچنان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان به شمار می‌آید.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ایران را به عدم اجرای استانداردهای ایمنی هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد که ایران می‌تواند در منطقه یک «فاجعه هسته‌ای» رقم بزند که دامنه آن تا عربستان سعودی و فراتر از آن هم برسد.

مقام‌های سعودی پیش از این هم از کشورهای جهان خواسته بودند که با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کنند. این مقام سعودی در حالی در سخنرانی امروز خود مدعی حمایت ریاض از استفاده «صلح‌آمیز» از انرژی هسته‌ای شد که در ماه‌های گذشته در رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه ممکن است ریاض با همدستی دولت آمریکا به سوی ساخت تسلیحات اتمی حرکت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.