به گزارش الخلیج آنلاین، منابع سیاسی در فلسطین، اعلام کردند که مقامات سعودی "ابوعبیده الآغا"، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس و از تجار فلسطینی را در زندان سیاسی "الذهبان" بازداشت کرده‌اند.

این پایگاه خبری به نقل از منابع مطلع گزارش داد که ابو عبیده فرزند خیری الآغا، سرشناس‌ترین بنیانگذاران حماس است که در سال ۲۰۱۴ در عربستان درگذشت.

طبق گفته این منابع، ابوعبیده تابعیت عربستانی دارد، به همین جهت هیچ توجیهی برای ادامه بازداشت وی در زندان‌های عربستان وجود ندارد.

طبق این گزارش، وزارت خزانه داری آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی اعلام کرد که الآغا ریاست کمیته مالی جنبش حماس در عربستان را برعهده دارد.

محسن صالح، مدیرکل مرکز مطالعات الزیتونه نیز در گفت‌وگو با این پایگاه فاش کرد که مقامات عربستان یک سال و نیم پیش ابوعبیده را بازداشت کردند و هیچ اطلاعات مشخصی درباره علت دستگیری‌اش وجود ندارد.

وی افزود: عربستان ۶۰ فلسطینی را بدون تفهیم اتهاماتشان در زندان‌های خود بازداشت کرده است، طوری که خانواده‌هایشان ماه‌ها از آنها بی‌خبر بودند و پس از برقراری ارتباط خانواده‌ها با بازداشت شدگان فلسطینی، گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه روحی و جسمی آنها در رسانه‌ها منتشر کردند.

مدیرکل مرکز مطالعات الزیتونه در ادامه تصریح کرد: مسئله‌ای که میان همه این بازداشت شدگان در زندان‌های عربستان مشترک است، وابستگی آنها به جریان اسلامی فلسطین یا نزدیکی به آنها، حمایتشان از مقاومت فلسطین  و جمع آوری کمک‌های مالی برای مقاومت یا حمایت از پایداری ملت فلسطین در قدس و نوار غزه و سایر مناطق فلسطین است.

الخلیج آنلاین همچنین تصور الآغا را منتشر کرد.

 

جنبش مقاومت اسلامی حماس دوشنبه گذشته برای اولین بار فاش کرد، نیروهای امنیتی عربستان ده‌ها فلسطینی مقیم عربستان و همچنین محمد الخضری، مسؤول روابط جنبش حماس را که از سه دهه پیش در جده اقامت داشت، بازداشت کردند.

حماس با انتشار بیانیه‌ای این اقدام نیروهای امنیتی عربستان را محکوم و اعلام کرد: سن و بیماری محمد صالح الخضری مانع از آن نشد که نیروهای امنیتی عربستان او را بازداشت نکنند.

بر اساس اعلام حماس، نیروهای امنیتی عربستان همچنین پسر بزرگ الخضری را بازداشت کردند.

حماس همچنین اعلام کرد: بازداشت الخضری و فرزند او در چارچوب موج بازداشت شمار زیادی از فلسطینی‌ها در عربستان صورت می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.