امیر یوسفی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که از گذشته نیز روال بوده در فصل برداشت برنج ایرانی، موضوع واردات برنج دیگر توجیحی ندارد زیرا در این فصل محصولات کشاورزان در مدتی کوتاه وارد بازار شده و در صورتی که بازار از سوی خارجی‌ها اشباع شده باشد، کشاورزان ایرانی متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به افزایش قابل توجه بارندگی‌ها، میزان سطح کشت برنج کشور نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، توضیح داد: با افزایش سطح کشت، میزان محصولی که از طرف تولیدکنندگان ایرانی به بازار عرضه می‌شود، قطعا افزایش خواهد یافت و بخش قابل توجهی از نیاز کشور به این ترتیب پاسخ داده خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: امسال آمارها نشان می‌دهد که نه تنها در استان‌های اصلی کشت‌کننده برنج، که حتی در دیگر استان‌ها نیز میزان کشت برنج افزایش یافته است. برای مثال در استان گلستان، با وجود محدودیت‌هایی که برای کشت وجود دارد، میزان کشت برنج به ۱۲۰ هزار هکتار رسیده که این عدد در قیاس با سال قبل افزایش دو برابری را نشان می‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد باید در سال جاری سیاست دیگری در نظر گرفته می‌شد.

یوسفی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت برنج ایرانی در ماه‌های گذشته، در صورت محدود یا ممنوع شدن واردات برنج، نیاز اقشار کم درآمد چگونه برطرف خواهد شد؟ توضیح داد: همانطور که از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد، با آغاز فصل برداشت، قیمت برنج در بازار داخلی کاهش پیدا می‌کند و این اتفاق در روزهای گذشته نیز افتاده است. فصل برداشت در روزهای ابتدایی خود قرار دارد و تا پایان آبان ادامه پیدا می‌کند و کاهش بیش از این قیمت برنج نیز دور از تصور نیست.

به گفته وی، امروز قیمت برنج ایرانی نسبت به هفته‌های قبل چند هزار تومان در هر کیلو کاهش داشته و احتمال تداوم این روند نیز در هفته‌های پیش‌رو وجود دارد. در این شرایط می‌توان به محدودیت واردات برنج به شکل جدی فکر کرد.

به گزارش ایسنا، امروز اعلام شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز ترخیص برنج‌هایی که در گمرک باقی مانده‌ بودند را صادر کرده است.

این برنج‌ها از قبل ثبت سفارش شده و به گمرک رسیده بودند، اما فعلا ثبت سفارش جدیدی برای واردات برنج انجام نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.