رویترز گزارش داد، به دنبال حمله اخیر پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان که موجب اختلال در عرضه بیش از ۵ درصد نفت جهان شد، قیمت نفت امروز به بالاترین رقم در طی ۶ ماه گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت خام آمریکا امروز با ۱۱ درصد افزایش به ۶۱ دلار و ۱۰ سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز که در آغاز معاملات روزانه ۱۹ درصد افزایش یافته و به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت رسیده بود، در ساعات بعدی اندکی تعدیل شد و با ۱۳ درصد افزایش به ۶۸ دلار و ۶ سنت رسید.

حوثی های یمن مسئولیت حملات روز شنبه به بزرگترین تاسیسات فراوری نفت جهان در عربستان را بر عهده گرفته، اما یک مقام ارشد امریکایی ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

حملات روز شنبه سبب شده تا نگرانی سرمایه گذاران از وضعیت ژئوپلتیک منطقه خاورمیانه بیشتر شود و تنش در روابط ایران و آمریکا بار دیگر به اوج برسد.

اعلام دونالد ترامپ مبنی بر استفاده از ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا برای تامین نفت مورد نیاز بازار موجب شده تا اندکی از رشد قیمت ها کاسته شود.

شرکت آرامکوی عربستان گفته این حمله موجب توقف ۵.۷ میلیون بشکه ای تولید نفت شده است. این حمله در شرایطی رخ داد که آرامکو خود را برای عرضه سهام خود در بورس آماده می کرد.

آرامکو نگفته که چه زمانی تولید نفت به حالت عادی باز خواهد گشت. یک منبع اگاه در این باره گفت، بازگشت آرامکو به ظرفیت تولید قبلی هفته ها زمان خواهد برد.

یک منبع صنعتی هم گفته، عربستان تلاش دارد با استفاده از ذخایر نفتی خود صادراتش را در این هفته حد عادی خود حفظ کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.