شرکت نفتی دولتی آرامکو اعلام کرد این شرکت پس از حملات ۱۰ پهپاد که روز شنبه به تاسیسات پالایش نفت در ابقیق و میدان نفتی خوریس – دومین میدان نفتی بزرگ عربستان سعودی – انجام شد، حدود ۵.۷ میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود را از دست داد.

این حملات احتمالا بازارهای نفت را بهم خواهد ریخت و وضعیت آماده‌سازی عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو که بزرگترین عرضه اولیه عمومی سهام یک شرکت در جهان لقب گرفته است را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

به گفته ملی کیاری، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه، این اختلال کاملا قابل توجه است و اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است به چالش بزرگی برای بازارهای نفت تبدیل شود.

این حمله بزرگترین حمله‌ای است که از زمان پرتاب موشکهای اسکاد صدام حسین به سوی عربستان سعودی،  علیه تاسیسات نفتی این کشور انجام شده و خسارات به بارآمده منعکس کننده آسیب پذیری صنعت نفت عربستان سعودی است که ۱۰ درصد از نفت خام جهان را تامین می‌کند. شاخص سهام بازار عربستان روز یکشنبه در ریاض ۳.۱ درصد سقوط کرد.

گروه انصار  حزب الله یمن مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو اظهار کرد: کارهایی در دست انجام است تا تولید نفت احیا شود و گزارش پیشرفت صورت گرفته تا ۴۸ ساعت دیگر فراهم خواهد شد. آرامکو تلاش می‌کند که بخشی از کمبود عرضه نفت برای مشتریانش را با برداشت از ذخایرش جبران کند.

شرکت آرامکوی سعودی که در اوت حدود ۹.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد، می‌تواند به مدت چند هفته با استفاده از ذخایر نفت خود، نیازهای مشتریانش را تامین کند.

سعودی‌ها میلیونها بشکه نفت را در مخازن داخل کشور و سه مکان استراتژیک در سراسر جهان شامل روتردام در هلند، اوکیناوا در ژاپن و بندر سیدی کریر مصر در مدیترانه دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت انرژی آمریکا نیز اعلام کرده که آماده است در صورت لزوم برای جلوگیری از اختلال بازار، از ذخایر نفت استراتژیک خود برداشت کند.

یک منبع آگاه از موضوع به رویترز گفت: ازسرگیری تولید کامل نفت عربستان سعودی به جای چند روز ممکن است هفته‌ها به طول بینجامد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.