در گزارش روز یکشنبه تارنمای این روزنامه آمده است:"امانوئل بون"مشاور جدید رئیس جمهور فرانسه در جریان برگزاری اجلاس سران گروه ۷، نقش مهمی در برنامه ریزی سفر جواد ظریف وزیر خارجه ایران داشت.

این درحالی است که تلاش امانوئل مکرون برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن عملا در این نشست بی نتیجه ماند، چرا که مقامات آمریکایی نسبت به نحوه مدیریت اجلاس ناراضی بودند.

مشاور جدید رئیس جمهوری فرانسه تجربه زیادی در حوزه مسائل خاورمیانه دارد و زبان های فارسی و عربی را به خوبی صحبت می کند. انتصاب امانوئل بون به خوبی نشان می دهد که اولویت های سیاست خارجی رئیس جمهوری فرانسه تا اندازه بسیار زیادی تغییر کرده است.

مارتین کونسز نایب رییس اندیشکده "جرمن مارشال"در این باره معتقد است که دولت مکرون با انتصاب مشاور جدید خود، قصد دارد نقش پررنگ تری در تحولات منطقه بحران زده خاورمیانه ایفا کند.مکرون در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷، وعده داده بود که دولتش نقش فعالتری در حوزه خاورمیانه ایفا کند. ۹۰۴۱

اکنون دست فرانسه بیشتر از  آلمان و انگلیس برای ایفای نقش در خاورمیانه بازتر است ،‌چرا که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بیشتر درگیر مسائل داخلی است و نخست وزیر تازه نفس انگلیس نیز با چالش بزرگی به نام برگزیت دست و پنجه نرم می کند.

به نظر می رسد با توجه به  این موضوع، انتظار می رود در ماه های آتی، پاریس نقش فعالتری در حوزه های خارج از اتحادیه اروپا، بویژه خاورمیانه بازی کند.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است:بدون شک دعوت کردن آقای ظریف به اجلاس گروه ۷ اقدام شجاعانه ای از سوی دولت پاریس بود. اما مشکل این است که آمریکا و متحدان اروپایی بر سر نحوه حل و فصل بحران هسته ای ایران با یکدیگر اختلاف داشتند.

اخراج جان بولتون از کاخ سفید فرصت های جدیدی را برای پیشبرد برنامه های دیپلماتیک در مجمع سالانه سازمان ملل در ماه آینده ایجاد کرد.

بر اساس طرح پیشنهاد شده توسط دولت مکرون، دولت ترامپ به ایران اجازه می دهد که دوباره بخشی از نفت خود را صادر کند. تهران نیز به تمام تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای پایبند می ماند و به طور رسمی به مذاکرات ملحق می شود. چندین منبع نزدیک به دولت آمریکا اشاره کرده اند که ترامپ از کاهش تحریم های اقتصادی حمایت می کند. ظاهرا بولتون به شدت با این موضوع مخالفت کرده بود و علت اصلی خروج وی از کاخ سفید نیز همین موضوع بوده است.

در واقع باید گفت که دولت فرانسه، ابتکار عمل جدید خود به عنوان میانجی گر میان ایران و آمریکا را از ماه ژوئن آغاز کرد. مشاور جدید مکرون به منظور دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرد. بعد از گام بعدی ایران مبنی بر کاهش تعهدات خود در برجام، مکرون بار دیگر امانوئل بون مشاور خود را برای گفت و گوی مستقیم به تهران اعزام کرد.

تهران محل ناآشنایی برای امانوئل بون نیست. او دوران حرفه ای خود را به عنوان مشاور سفارت فرانسه در اوایل دهه ۲۰۰۰، در ایران شروع کرد. او در سال های بعد به عنوان سفیر فرانسه در لبنان انجام وظیفه کرده است.

آزمون بعدی رئیس جمهور فرانسه در تاریخ ۲۴ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. رهبران ایران، فرانسه و آمریکا در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

بعید به نظر می رسد که رهبران ایران و آمریکا در این اجلاس دیدار کنند. ملاحظات سیاسی در داخل دو کشور احتمال وقوع چنین سناریویی را کاهش داده است. در هر صورت رئیس جمهور فرانسه به تلاش های خود برای میانجیگری بین دو کشور ادامه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.