به گزارش روزنامه وال استریت ژورنالف «امانوئل ماکرون» رییس جمهوری فرانسه گفته که حتی اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند اروپا قصد ندارد به تبعیت از آمریکا فوراً تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقام‌های ایالات متحده در روزهای اخیر از اروپایی‌ها خواسته‌اند تا بعد از تحریم‌هایی تازه ای که واشنگتن دوشنبه گذشته علیه ایران وضع کرد، اروپا نیز مواضع خود را علیه تهران سخت کند.

شماری از سران کشورهای گروه ۲۰ از جمله مکرون در حاشیه جلسات این گروه درباره ایران با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا صحبت کردند.

ترامپ اظهار داشت که ماکرون به وی گفته مایل است با مقام‌های ایرانی دیدار کند. وی افزود: گفتم مطمئناً هر کسی می‌تواند با آنها دیدار کند. من مشکلی با گفت‌وگو ندارم. به نظرم، گفت‌وگو عالی است.

ماکرون در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که هدف وی کاهش تنش میان ایران و آمریکاست اما وی با هدف ترامپ برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موافق است.

رئیس جمهوری فرانسه اظهار داشت: حتی اگر ایران از محدودیت بر سقف ذخایر اورانیوم عبور کند اروپا تحریمی علیه آن کشور وضع نخواهد کرد.

مکرون پیش از اظهارات ترامپ درباره دیداری که با هم داشتند، بیان کرد: این خطر بزرگی است. ما در چنین شرایطی مستقیماً به سمت تحریم حرکت نمی‌کنیم. اما طبق توافقی که در سال ۲۰۱۵ امضا کردیم، با دقت عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی که عدم پایبندی مشاهده شود، فرانسه، آلمان و انگلیس قبل از هر چیزی با وزیر ایران دراین خصوص گفت وگو می‌کنند.

طبق مفاد برجام، در چنین شرایطی روند و گام‌هایی برای بررسی وضعیت وجود دارد که دستکم ۵۰ روز به طول می‌انجامد. تنها پس از این مدت زمانی است که اگر ایران همچنان خارج از برجام عمل کند، اروپا احتمالاً تحریم‌هایی وضع خواهد کرد.

برخی مقامات اروپایی نیز گفته‌اند که فرانسه، آلمان و انگلیس ممکن است در این مرحله از مکانیزم ماشه (بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران) استفاده نکنند و منتظر تخطی بزرگتری از ایران از توافق هسته‌ای باشند.

ماکرون نشان داد که موضع ایران را درک می‌کند. وی گفت: طبق سوابق و مستندات، ایرانی‌ها تا همین اواخر به درستی رفتار کرده و از قوانین پیروی کرده‌اند. اینک آنها به دلیل افزایش تحریم‌ها و تنش‌ها تهدید می‌کنند که اندکی متفاوت حرکت می‌کنند.

 «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در اوزاکا ژاپن با ترامپ در خصوص مذاکره با ایران گفت‌وگو کرد.

مرکل گفت: این چیزی است که من بسیار خواستار آن هستم. اما اوضاع همچنان پرتنش است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۵ گزارش فصلی خود پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده است. این در حالی است که آمریکا  ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد. پس از آن کشورهای اروپایی مدعی شدند که با اتخاذ اقداماتی مزایای ایران از توافق هسته‌ای را حفظ خواهند کرد اما پس از گذشت یک سال اروپایی‌ها  همچنان هیچ اقدام عملی برای بهره‌مندی ایران از توافق برجام انجام نداده‌اند.

سرانجام شورای امنیت ملی ایران روز ۱۸ اردیبهشت گذشته و در سالگرد خروج آمریکا از برجام، بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق، در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کرد که یکی از موارد آن، عدم رعایت محدودیت ذخایر اورانیوم بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.