نشریه آبزرور در این سرمقاله خود می نویسد:

«تاکتیک‌های اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای جلب رای در آستانه برگزاری انتخابات نشان‌ می‌دهند که چرا برای اسرائیل بهتر است او از قدرت کنار برود.

با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه اسرائیل تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در این انتخابات و رسیدن به دور دیگری از نخست وزیری مستاصل‌تر و اختلاف برانگیزتر می‌شوند.

بنیامین نتانیاهو که با لقب "بی.بی" شناخته می‌شود، هیچگاه ترسی  از این که دست به یک جنگ کثیف بزند نداشته است. حالا او دوباره رو به این جنگ کثیف آورده و حزب او یعنی حزب لیکود و همپیمانان راستگرایش برای کسب اکثریت ۶۱ کرسی در کنست و برای آن که تا سالهای بیشتری دوره نخست وزیری او در اسرائیل ادامه یابد، خود را به آب و آتش می‌زنند.

با آشنا شدن با تاکتیک‌های مشکلدار بنیامین نتانیاهو متوجه می‌شویم که این تاکتیک‌ها غیرقابل‌قبول و لکه‌ ننگی برای "دموکراسی در اسرائیل" هستند.

چند روز پیش او از صفحه رسمی‌اش در فیسبوک پیامی را فرستاده و در این پیام به اسرائیلی‌ها نسبت به "خطر عرب‌هایی که می‌خواهند همه ما را اعم از زن و مرد و کودک از بین ببرند" هشدار داد. این اشاره زشتی از جانب نتانیاهو به عرب‌تبارهای اسرائیل بود؛ کسانی که حدود ۹۰۰ هزار تن از مجموع ۶ میلیون رای‌دهنده در اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

نتانیاهو بعدا منسوب بودن این پست پر از نفرت در فیسبوک به خود را تکذیب کرد و آن را متعلق به یک "کارمند رده پایین" خود دانست که بدون اطلاع او این پست را منتشر کرده است. با این حال با توجه به شکل پست‌های قبلی او کمتر کسی این حرف او را باور کرد.

نتانیاهو در هفته‌های پایانی تبلیغات انتخاباتی در اسرائیل از تلاش برای جلب آراء میانه‌روها دست برداشته و به جایش متمرکز بر جلب حمایت پایگاه حامیان راست افراطی خود شده است. این پست اخیر او در فیسبوک نیز تلاشی مشخص از جانب او برای رعب‌افکنی در میان آنها است.

منتقدان بنیامین نتانیاهو می‌گویند او حالا بیش از پیش پا را فراتر گذاشته و به گفته یوسی ورتر، یک ستون‌نویس هاآرتز، نتانیاهو اکنون به "قبیح‌ترین و نژادپرستانه ترین کمپین انتخاباتی که تاکنون دیده شده روی آورده است". این ستون‌نویس روزنامه هاآرتز در مطلب خود نوشت: "در چند هفته گذشته ما شاهد نوعی غرق شدن در عمق فاضلاب و سقوط آزاد این کمپین در عمق یک لجنزار بوده‌ایم. همه این اتفاقات از بالا هماهنگ شده اند". گروهی دیگر نیز به ادعای نتانیاهو مبنی بر تلاش احزاب مخالفش برای دزدیدن آرا و همینطور به تلاش آشکار  او برای مرعوب کردن اعراب اسرائیل با کارگذاشتن دوربین در داخل حوزه‌های رای‌گیری اعتراض کردند.

به غیر از این تاکتیکهای سیاسی کثیف نتانیاهو، در عین حال مواضع اتخاذ شده از سوی وی و حزب لیکود در قبال مسائل عمده پیش روی اسرائیل نیز نگرانی‌های بیشتری برای این رژیم به وجود آورده است. چند روز پیش او بر وعده‌اش که ابتدا در موعد انتخابات قبلی در ماه آوریل در اسرائیل مطرح کرده بود، برای ضمیمه کردن بخش‌های بزرگی از اراضی اشغالی فلسطین به خاک اسرائیل تاکید کرد. او همچنین به جای عملی کردن یکی دیگر از وعده‌هایش یعنی پایان دادن به محاصره نوار غزه از احتمال یک جنگ جدید با حماس صحبت کرد.

هر یک از رویه‌های که این فرد مشهور به "آقای امنیت" در پیش گرفته در نهایت امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازند. نتانیاهو همچنان معتقد است که از حمایت دونالد ترامپ در پشت تلاشهایش برای تشدید خطرناک تنش‌ها برخوردار است. اما او باید در افکارش تجدید نظر کند. ترامپ برای او نمی‌تواند قابل اعتماد باشد؛ ترامپی که از تمایلش برای داشتن یک "نشست صلح" با رئیس جمهور ایران در نیویورک در اواخر ماه جاری میلادی سخن گفته است.

ترامپ همچنان که به موعد انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا نزدیک می‌شود خواهان یک جنگ گرم با ایران که مساله‌ای شدیدا نامحبوب در میان آمریکایی‌ها خواهد بود نیست و در تابستان امسال نیز چنین تمایلی را با لغو حمله تلافی‌جویانه ادعایی‌اش علیه ایران در پی سرنگون شدن پهپاد آمریکایی نشان داد. اسرائیل در صورتی که اوضاع متشنج شود نمی تواند روی ترامپ حساب باز کند. به همین شکل نیز موضوع به اصطلاح "معامله قرن" ترامپ که قرار است بعد از انتخابات و برای به اصطلاح حل درگیری در فلسطین رونمایی شود پوچ و غرض‌ورزانه و غیرقابل کارکرد بوده و نتانیاهو باید دست از ریاکاری و وانمود کردن بر خلاف چنین واقعیتی بردارد.

بنی گانتز، رهبر ائتلاف اصلی مخالفان نتانیاهو به نام ائتلاف "آبی و سفید" نیز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای نتانیاهو باشد. او که قبلا از مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل بوده همان دیدگاه‌های جنگ طلبانه نتانیاهو در قبال غزه و انضمام اراضی اشغالی را دارد.

او برای تشکیل یک دولت قابل کارکرد نیاز به حمایت احزاب کوچکتر و چپگرا و احتمالا حمایت "فهرست مشترک عربی" دارد. این گروه یعنی "فهرست مشترک عربی" متشکل از چهار حزب بوده و ممکن است با فرض این که تاکتیک‌های مرعوب کننده حزب لیکود باعث کاهش دوباره شرکت رای دهندگان در انتخابات نشود، در نهایت حدود ۱۰ کرسی را کسب کند.

آویگدور لیبرمن کسی که حزب سکولارش به نام "اسرائیل بیتنا" تعیین کننده تعادل قدرت خواهد بود به دنبال یک دولت ائتلافی است. البته گانتز نیز این دولت را دنبال می‌کند اما با این تفاوت که او می‌خواهد نخست وزیر فعلی از این دولت بیرون باشد. چنین خواسته‌ای کاملا معقول است. سیاست‌های راست گرایانه قبیح نتانیاهو آسیب‌های جدی به بار آورده است. او هیچ پاسخ مناسبی برای چالش‌های پیش روی اسرائیل ندارد و شاید کسانی دیگر بهتر از او عمل کنند. اکنون وقت آن رسیده که با "بی.بی" خداحافظی کنیم. او که در پرونده‌های فساد فرو رفته نیاز دارد به این که وقت بیشتری را با وکیل‌هایش سر کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.