به گزارش روزنامه ایندیا تودی، به دنبال افزایش تنش میان هند و پاکستان در مورد مسئله کشمیر، رئیس جمهوری آمریکا تاکنون بارها پیشنهاد میانجیگری میان دو کشور را مطرح کرده است اما هیچ یک با پیشنهاد کاخ سفید موافقت نکرده اند.

ترامپ بامداد سه شنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: روابط آمریکا با هند و پاکستان خوب است و پیشنهاد ما برای میانجیگری در مورد مسئله کشمیر همچنان پابرجاست.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین افزود: تنش میان هند و پاکستان در مورد مسئله کشمیر نسبت به دو هفته گذشته بسیار کاهش یافته است.

واشنگتن پیش از این مدعی شده بود که طرح میانجیگری ترامپ برای حل مسئله کشمیر به درخواست رسمی "نارندرا مودی" نخست وزیر هند صورت گرفته است؛ ادعایی که بلافاصله توسط دولت هند تکذیب شد.

بعد از این تکذیبه، ترامپ دوباره در دیدار با مودی در نشست گروه هفت در شهر بیاریتس فرانسه طرح پیشنهاد میانجیگری آمریکا برای حل مسئله کشمیر را مطرح کرد.

«جی شانکر» وزیر امور خارجه هند در ماه گذشته در حاشیه اجلاس «آ سه آن» با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و مداخله سایر کشورها برای حل مسئله کشمیر را رد کرد.

شانکر در حساب توییتر خود نوشت: مذاکره درباره حل مناقشه کشمیر فقط با پاکستان انجام می‌شود و دخالت هیچ کشور دیگری را نمی‌پذیریم.

براساس توافق "شیملا" که در سال ۱۹۷۲ میلادی میان هند و پاکستان امضا شد، دهلی نو خواهان حل مساله کشمیر به صورت دوجانبه شده و با دخالت کشور سوم نیز مخالفت کرده است.

در حال حاضر بخشی از کشمیر در خاک هند و قسمتی دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.