«مستند «داستان اتم» که اخیرا از شبکه سوم سیما پخش می‌شود را می‌توان ادامه سریال «گاندو» دانست. موج انتقادهایی که علیه تیم مذاکره‌کننده انجام می‌شود. این انتقادها محدود به سریال‌ها یا مستندهایی که در صداوسیما پخش می‌شود، نیست بلکه شاید تندتر از این انتقادها را برخی از شخصیت‌های سیاست اظهار می‌کنند. برای مثال وقتی ظریف گفت: «در سال۱۴۰۰ یا در دانشگاهم یا در خانه» حمید رسایی در حساب توئیتر خود نوشت: «جناب! خیلی خودتان را تحویل گرفته‌اید. اگر کسی مانع کار شما بود، کارتان با آمریکایی‌ها به مرحله فوق محرمانه نمی‌کشید. ۱۴۰۰ نه خانه هستید نه دانشگاه. پشت میز محاکمه در محضر ملت هستید.»

سیدرضا اکرمی نسبت به انتقادهایی که علیه ظریف اظهار می‌شود، به «نامه‌نیوز» گفت: «معمولا به دیکته نوشته نشده بها داده نمی‌شود اما قضاوت عادلانه وقتی است که عملی صورت بگیرد و ما معدل آن را بررسی کنیم. هیچکس اعم از افراد عادی جامعه تا سران مملکت از اشتباه مصون نیست. هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که آقایان هاشمی، خاتمی، روحانی، ظریف یا ائمه جمعه و ائمه جماعت یا نمایندگان مجلس اشتباهی نکرده‌اند. بی‌تردید همه ما در زندگی خود تصمیماتی گرفته‌ایم که اشتباه بوده است. بنابراین اگر قرار به قضاوت درباره عملکرد فردی است، باید معدل در نظر گرفته شود. من معدل آقای ظریف در حوزه سیاست خارجی را قابل قبول ارزیابی می‌کنم. من ظریف را از گذشته می‌شناسم و در تمام این سال‌ها و خاصه این ۶ سالی که مسئول دیپلماسی کشور بوده است، او را یک انسان سالم تیزهوش و سریع‌العمل دیدم که در کارش در حد انتظار خوب عمل کرد اما از یاد نبریم که او فقط مأمور جمهوری اسلامی است و هیچ تصمیمی را به اختیار خود اجرا نمی‌کند و قابل پذیرش نیست که او بدون هماهنگی با مقامات عالی نظام، رئیس‌جمهوری و شورای عالی امنیت ملی کاری انجام داده باشد. مجلس هم در کنار اینها بر عملکرد دولت نظارت دارد وگرنه حسن و عیب برجام بر عهده شخص ظریف نیست.»

اکرمی مهم‌ترین اشکال را در تشریح‌ نکردن ابعاد برجام دانست و اظهار کرد: «اشکال اصلی این بود که درباره برجام به قدر کافی توضیح داده نشد. وقتی برجام نهایی شد با آقای سرمدی در وزارت امور خارجه تماس گرفتم و به او گفتم که لازم است از سوی وزارت امور خارجه هیاتی به حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و بین نخبگان برود و محتوای برجام را توضیح دهد. از آن زمان تاکنون هیچ‌وقت این مهم به طور کامل محقق نشد. اکنون هم وزارت امور خارجه رسانه‌ها را فرانمی‌خواند تا برایشان به دقت توضیح دهد که برجام چیست.»

این فعال سیاسی در واکنش به سخن چند وقت پیش حمید رسایی گفت: «عملکرد آقای ظریف مشخص است و هر کسی می‌تواند در بازخوانی عملکرد او نوع نگاه خود را داشته باشد اما بدانید که هر کسی هر کاری بکند در نهایت عده‌ای با او مخالفت می‌کنند و ممکن است در بسیاری از موارد، مخالفت‌ها از سر انصاف نباشد. برای مثال همین آقای رسایی که می‌گوید پس از خاتمه دولت باید ظریف محاکمه شود با خوانش خود از برجام سخن می‌گوید. نباید از چنین شخصیتی بیش از این انتظار داشت. آقای رسایی حتی برای ابتدایی‌ترین‌ پرسش‌ها هم پاسخی ندارد. او به‌ جای آن که درصدد پرسش از آقای ظریف باشد، پاسخ دهد مخاطب خودش و هفته‌نامه‌اش یعنی هفته‌نامه ۹دی چه قدر است؟ صدای رسایی خیلی بلند است اما مخاطبانشان به شدت اندک هستند. اگر آقای رسایی تصور می‌کند سخنانش مخاطبی دارد، یک‌ بار تیراژ واقعی هفته‌نامه‌اش را منتشر کند.»

اکرمی در انتها با ذکر خاطره‌ای از حمید رسایی به سخنانش پایان داد: «ذکر یک خاطره از آقای رسایی برای تبیین موضوع بد نیست. من در سال ۸۸ به آقای موسوی رأی دادم اما بعد از انتخابات هیچگاه و در هیچ مصاحبه‌ای از او حمایت نکردم و حتی در برنامه تلویزیونی صندلی داغ گفتم که تصمیم شورای عالی امنیت ملی مبنی بر حصر را شرعی و قانونی می‌دانم اما هفته‌نامه ۹دی بدون هیچ موضوعیتی عکس من و چند تن دیگر از فعالان سیاسی را در صفحه اول خود آورد و تیتر زد گروه حامیان موسوی. در آن مقطع من و آقای رسایی عضو فراکسیون فرهنگی مجلس بودیم. او را دیدم و گفتم شما که می‌دانید بعد از انتخابات سال۸۸ من هیچ حمایتی از آقای موسوی نکرده‌ام، پس چرا این تیتر را زده‌اید؟ گفت: اشتباه شده و نویسندگان مطلب از آرشیو استفاده کرده‌اند و اصلاح‌ می‌کنیم. در همان ایام هفته‌نامه ۹دی توقیف شد. بعد از رفع توقیف گفتم آقای رسایی اکنون اصلاحیه را چاپ کن! روزی گفت که چاپ کرده‌ایم. من هر چه هفته‌نامه را زیر و رو کردم چیزی نیافتم تا آن که دیدم در یک گوشه‌ای و بسیار کوتاه نوشته‌اند که سیدرضا اکرمی بعد از سال۸۸ از میرحسین موسوی حمایت نکرده است. این را گفتم که یادآوری کنم انصاف آقای رسایی این گونه است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.