دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر شنبه، هفتم سپتامبر در چند توییت متوالی گفت که قرار بود یکشنبه، با رهبران طالبان در کمپ دیوید دیدار کند اما تصمیم به لغو این اجلاس گرفته است.

او افزود، علاوه بر لغو این دیدار دستور به توقف گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان داده چرا که این گروه پذیرفته مسؤول حمله‌ای در کابل بوده که به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی نیز انجامیده است.

این در حالی است که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان، روز دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که توافق با طالبان در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.

بخش اصلی این توافق خروج ۵۴۰۰ نیروی آمریکایی ظرف ۲۰ هفته از افغانستان بود. آمریکا هم اکنون حدود ۱۴ هزار نیرو در خاک افغانستان دارد.

در برابر، طالبان هم متعهد شده بود که اجازه ندهد شبه نظامیان و گروه‌های جهادی از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و منافع این کشور استفاده کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، حمله‌ای که ترامپ با استناد به آن خشمگین شده روز پنج‌شنبه، پنجم سپتامبر، در کابل روی داد و طی آن انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در پایتخت افغانستان به مرگ ۱۲ نفر انجامید که ترامپ می‌گوید یک سرباز آمریکایی هم در میان آنها بوده است.

بیش از ۳۵۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف جهانی به سرکردگی آمریکا در افغانستان طی ۱۸ سال گذشته و از زمان حمله به این کشور در سال ۲۰۰۱ کشته شده‌اند که ۲۳۰۰ نفر از آنها نیروهای آمریکایی بوده‌اند.

در چند روز گذشته هم مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پامپئو، وزیر خارجه از نارضایتی خود نسبت به توافق اصولی میان هیئت مذاکره کننده تحت رهبری زلمای خلیلزاد و طالبان سخن گفته بودند.

چند روز پیش مجله تایم در گزارشی اختصاصی و به نقل از منابع مطلع در آمریکا، اروپا و افغانستان از عدم تمایل مایک پامپئو به امضای توافق صلح با طالبان خبر داده بود.

به نوشته تایم، خطر بالای به هم خوردن این توافقنامه وعدم پایبندی طالبان به آن از جمله علت‌های بی‌علاقگی پامپئو به امضای آن است.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد، با آنکه کشورش تلاش دارد به یک توافق سیاسی با گروه طالبان دست یابد ولی این تلاش‌ها به این معنی نیست که آمریکا به "هرنوع معامله" با طالبان تن دهد.

اسپر در نشست خبری با همتای فرانسوی‌اش در پاریس گفت: "نظر ایالات متحده آمریکا این است که بهترین راه پیش‌رو، توافق سیاسی است و ما با حوصله‌مندی همین راه را پیگیری می‌کنیم اما به معنی این نیست که به هرنوع معامله‌ای تن بدهیم.

در همین حال کنگره آمریکا طی چند روز گذشته با ابراز نگرانی از زلمای خلیلزاد خواسته تا با حضور در جلسه علنی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مورد توافق صلح این کشور با گروه طالبان جزئیات ارائه کند.

جمعه ششم سپتامبر هم رسانه‌ها اعلام کردند که سفر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به آمریکا که قرار بود روز شنبه، انجام شود، به تعویق افتاده است.

پیش از این منابعی دولت افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بودند که غنی همراه با یک هیئت ۱۳ نفره روز شنبه عازم آمریکا می‌شود تا با دونالد ترامپ دیدار کند.

این احتمالا همان دیداری است که ترامپ می‌گوید قرار بوده یکشنبه، در کمپ دیوید، تفرجگاه اختصاصی رئیس جمهوری آمریکا در نزدیکی واشنگتن برگزار شود.

با توجه به لغو سفر غنی به واشنگتن که روز جمعه علنی شد معلوم نیست که آیا رهبران طالبان که با زلمای خلیلزاد طی چند ماه گذشته در دوحه قطر دیدار می‌کردند وارد واشنگتن شده‌اند یا خیر.

اگر چه ترامپ در توییتر گفته، اعتراف طالبان به مسؤولیت کشته شدن سرباز آمریکایی در کابل او را به لغو گفت‌وگوها واداشته اما معلوم نیست که آیا میان لغو سفر اشرف غنی به واشنگتن و تصمیم جدید ترامپ رابطه‌ای وجود داشته و یا اینکه دو رهبر پیش از توییت‌های امروز هم درباره تصمیم ترامپ رایزنی کرده بودند یا خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.