ابوالفضل حسن بیگی در خصوص تصمیم ایران برای برداشتن گام سوم کاهش و تعهدات برجامی گفت: اروپا و آمریکا نتوانستند منافع جمهوری اسلامی در برجام را تامین کنند، به خاطر زورگویی‌های ترامپ، برجام با مشکلات جدی مواجه شده است و جمهوری اسلامی طبق همین معاهده مجاز به کاهش تعهدات برجامی خود است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اروپا از تقویت بنیه دفاعی و بنیه اقتصادی ایران نگران است، لذا تلاش می کند با فرصت کشی مانع پیشرفت ایران شود، اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی در واقع مقاومتی فعال و اجرای استراتژی فشار متقابل است.

وی گفت: جمهوری اسلامی بر اساس منافع ملی و در راستای اصل حکمت، عزت و مصلحت تصمیم گرفته است گام سوم کاهش تعهدات برجامی را به صورت قاطع بردارد و برای هیچ کشوری صبر و تعلل نمی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: اروپا تلاش داشت تا در ماجرای اینستکس برای فروش نفت و همچنین مبادلات بانکی سقف تعیین کند اما جمهوری اسلامی قبول نکرد و اعلام کرد که باید کل پول صادرات نفت به کشور باز گردد.

حسن بیگی ادامه داد: این بار نیز اروپا تلاش دارد تا هویج ۱۵ میلیارد دلاری را به جمهوری اسلامی نشان دهد، اما دولت ایران هیچ گونه سقف را برای فروش نفت و مبادلات بانکی نمی‌پذیرد و باید همه مبالغ حاصل از فروش نفت ایران چه به صورت نقد و چه به صورت نسیه به کشور بازگردد در غیر این صورت جمهوری اسلامی گام سوم کاهش تعهدات برجامی را بر خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: معمولاً غربی ها تقسیم کار دارند یکبار فرانسه پلیس بد بود انگلستان پلیس خوب و این بار فرانسه تلاش دارد نقش پلیس خوب را بازی می‌کند اما موفق به این نقش آفرینی نخواهد شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که مردم آمریکا در انتخابات پیش رو به ترامپ رای نخواهند داد و رئیس جمهور بعدی آمریکا ناچار به برجام باز می گردد زیرا جمهوری اسلامی در منطقه و جهان به جایگاهی دست یافته است که مقاومت دارای قدرت هسته‌ای خواهد شد.

نباید از اروپایی‌ها درخواست ایثار داشته باشیم/ آمریکا باید به برجام برگردد

هم‌چنین ایلنا نوشت: 

حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: ما یک حرف بیشتر با دنیا نداریم، همه چیزهایی هم که اروپایی‌ها می‌گویند را نمی‌خواهیم، برای خودشان. یک خواسته، نفت‌مان را ببریم بفروشیم پولش را بیاوریم، همین، بقیه‌اش برای خود اروپایی‌ها.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: ما از اروپایی‌ها نباید درخواست ایثار داشته باشیم و کاری هم که اروپایی‌ها انجام می‌دهند از نظر من کاملا برای منافع مردم‌شان انجام می‌دهند یعنی فکر می‌کنند برای مردم‌شان دارند کار می‌کنند، خوب و بد آن را من نمی‌دانم. این ما هستیم که از اروپایی که وزنش این است بیشتر از این درخواست داریم.

حاجی‌بابایی در پاسخ به این سوال که «آیا نباید اینگونه باشد که برخی وزارتخانه‌های ما مثل وزارت دفاع مقاومت را پیش ببرند و برخی وزارتخانه‌ها همچون وزارت امور خارجه باید دیپلماسی و تعامل را پیش‌ ببرند؟» گفت: نه معنای دفاع و معنای مقاومت دفاع نظامی نیست. معنای مقاومت این است که باید کارخانجات را راه بیاندازیم و اقتصاد را پویا کنیم، معنایش این است که در گفتمان سیاسی‌مان با خارج از کشور باید از مقاومت استفاده کنیم و از موضع قدرت حرف بزنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «نظر شما درباره این چیست که دستگاه دیپلماسی کشور با کشورهای اروپایی و آمریکایی تعامل داشته باشد؟» گفت: باید داشته باشد. اصلا کار دستگاه دیپلماسی همین است، باید تعامل داشته باشد. اما به هرحال آن‌ها به وزیرخارجه ما گفتند حرف نزن و تحریمش کردند، معنایش این است که حضور پیدا نکن و حرف نزن.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: یعنی درباره وزیر خارجه‌مان هم گفته‌اند دیگر اجازه نداری بیایی و پشت میز بنشینی یعنی ما به کی می‌خواهیم اعتماد کنیم؟

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: آقای ظریف وزیر خارجه کشور ماست ممکن است صد نقد به او داشته باشیم، اما وقتی وزیر خارجه ماست باید از جایگاهش دفاع کنیم، وقتی ایشان را در سطح بین‌الملل تحریم می‌کنند یعنی چه؟ مگر تا حالا برای وزیر خارجه‌ای چنین شده؟ مثل این است که زبان یک فرد را تحریم کنیم بعد بگوییم حرف بزن، وقتی زبان تحریم می‌شود چگونه باید حرف بزند در دنیا؟

وزیر آموزش و پرورش دولت دهم عنوان کرد: اعتقاد خودم را می‌گویم. من می‌گویم هیچ راهی با ترامپ نیست جز اینکه ما گام سوم را اجرایی کنیم.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که «اگر ترامپ به برجام بازگردد با مذاکره ایران با او موافق هستید؟» گفت: مگر ما قبلا با آمریکا مذاکره نکردیم؟ مذاکره کردیم. آن‌ها تعهد خود را لغو کردند، قطعا اگر برگردند و بگویند اشتباه کردیم و به مرحله اول برگردند، مذاکرات بوده دیگر، مذاکرات را که ما لغو نکردیم، خودشان لغو کردند و پاره کردند و گفتند به دردمان نمی‌خورد. ایران که این کار را نکرده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به منافع ملی ایران گفت: ما به هر طریق به دلیل منافع کشور به هر جمع‌بندی رسیدیم دیگر نباید به دنبال آن برویم، مذاکره کردن خوب یا بد کنار رفت. در جمهوری اسلامی کسی نمی‌تواند این حرف را بزند و بگوید یک عده‌ای این کار را کردند یا آن یکی این کار را کرد، خود دولت جمهوری اسلامی رفت و مذاکره کرد و خود ترامپ هم لغوش کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: ما هم الان یک سال است که داریم به اروپایی‌ها اعتماد می‌کنیم. اعتمادمان به اروپایی‌هایی هم هیچ چیز برایمان ندارد. چرا دائم اروپایی‌ها را محکوم می‌کنیم یکبار هم خودمان را محکوم کنیم ما چرا از اروپایی‌هایی که وزنشان ۷۰ کیلو است ۱۰۰ کیلو بار می‌خواهیم؟ خب نمی‌توانند این کار را انجام دهند ما هم بیخود این را از آن‌ها می‌خواهیم، وزنشان این نیست.

گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی را برخواهیم داشت

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی توسط ایران، اظهار داشت: در برجام پیش‌بینی شده بود که هر کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نکرد، طرف دیگر به شرایط قبل از برجام برگردد و طبیعی است که از روزهای اول اجرای برجام که جمهوری اسلامی ایران حتی جلوتر از مصوبه قانونی به تعهدات خود عمل کرد و اما عملاً اتفاق مهمی از سوی طرف مقابل رخ نداد، ایران به شرایط قبلی بازگردد.

بنا بر گزارش فارس، وی افزود: از همان روزها هم ایران می‌توانست به شرایط قبل از برجام برگردد، اما ملاحظاتی که مسئولان اجرایی داشتند باعث تأخیر در این کار شد و حالا مشخص شده طرف مقابل هیچ علاقه جدی به اجرای برجام ندارد.

فرهنگی گفت: طبیعتاً حق قانونی دولت و ملت ایران است که به شرایط قبل از برجام برگردد چرا که آنها عملاً هیچ حرکتی انجام نمی‌دهند و در این صورت تکلیف جمهوری اسلامی هم روشن است و در زمان بندی‌ اعلام شده کار را پیش می‌برد و گام‌های بعدی کاهش تعهدات خود را برخواهد داشت.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه اولویت مهم در بحث هسته‌ای، تأمین نیازهای کشور است، اضافه کرد: ما در حوزه‌های مختلف به فناوری هسته‌ای نیازمند هستیم و همه اینها هم با اراده مسؤولان ذیربط در کشور به طور مرحله به مرحله در حال انجام است و پیش خواهد رفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.