چند وقتی است که تصاویری از یک ویلا بسیار مجلل در یکی از مناطق استان البرز در فضایی مجازی منتشر شده است؛ در این ویلا که به نوعی شبیه به یک باغ وحش ساخته شده از همه نوع گونه حیات وحش در آن یافت می‌شود.

به گفته برخی این ویلا متعلق به حسن میرکاظمی مشهور به حسن رعیت که اخیرا به دلیل اتهامات فساد مالی در بازداشت به سر می‌برد، است.

لازم به ذکر است که گونه‌هایی که در این ویلا نگهداری می‌شود از جمله گونه‌های در خطر انقراض هستند و برخی از آن نیز مهاجم محسوب می‌شوند. باید دید که مجوز نگهداری این گونه‌ها توسط چه کسی و آن هم در یک مکان کاملا خصوصی اخذ شده است.

بر اساس ماده ۷ قانون شکار و صید و ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، اگر شخصی علاقمند به نگهداری حیات وحش (چهارپا، پرنده و خزنده) باشد و یا خواهان برپایی یک مرکز نگهداری حیوانات باشد، باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اخذ کند.

همچنین صادرات، واردات و خرید و فروش هرگونه حیات وحش نیز باید با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست باشد و از ادارات کل محیط زیست استان‌ها مجوز اخذ شود.

مراکز و افرادی که مجوز نگهداری حیات وحش ندارند و یا درمنازل و باغ‌های شخصی اقدام به نگهداری حیات وحش می‌کنند، بر اساس ماده ۷ قانون صید و شکار و ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست متخلف محسوب می‌شوند و گونه‌ها ضبط می‌شوند و به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

نگهداری تمام گونه‌های حیات وحش از جمله گونه‌های در معرض تهدید و یا گونه‌های تحت پوشش و عادی باید با مجوز سازمان محیط زیست انجام شود.

در تصاویر منتشر شده حیوانات این ویلای مجلل تربیت شده اند که به گفته برخی از کارشناسان حیات وحش، گونه‌های نگهداری شده در منازل بیشتر تربیت شده هستند، اما هنوز خوی وحشی گری خود را دارند به همین دلیل ممکن است بعد‌ها به صاحب خود نیز آسیب وارد کنند.

نکته قابل توجه در این میان، این است که زمانی که حیوانات وحشی را در منازل و با باغ شخصی نگهداری می‌کنند باید از هر لحاظ نیاز‌های این گونه تامین شود. به عنوان مثال اگر گونه‌ای بیمار شود باید به دامپزشک مراجعه کنند، اما اگر فرد مجوزی نداشته مجبور می‌شود که خود درمانی کند.

به گفته فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، اداره حفاظت محیط زیست از زمانی که تصاویر مربوط به این ویلا را مشاهده کرد به دنبال آدرس آن بود، اما تاکنون هیچ نشانی از این ویلا در استان یافت نکرده است.

او افزود:براساس قانون صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری و مراقبت از هر گونه حیات وحش در منزل شخصی بدون مجوز خلاف است و با فرد خاطی برخورد قانونی می‌شود.

حکیمی گفت: احتمال این می‌رود که ویلای حسن رعیت در تهران باشد چرا که آدرسی از این ویلا در کرج یافت نشده است و از وضعیت حیوانات این ویلا خبری در دست نداریم.

هیچ کس نمی داند عاقبت حیوانات باغ ویلای مجلل این فرد متهم که با حیوانات وحشی خود را سرگرم می کرد چه شده است اما طبق قانون اگر این حیوانات بدون مجوز در این ویلا نگهداری شده باشند سازمان محیط زیست می تواند از این فرد خاطی شکایت کند و حیوانات این مرکز را به مکانی مناسب انتقال دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.