«لی بولینگر» رئیس دانشگاه کلمبیا با انتشار یادداشتی تحت عنوان « من از دانشجویان خود جاسوسی نمی کنم» در روزنامه واشنگتن پست نوشت: دانشگاه کلمبیا با طرح اف بی آی در مورد جاسوسی از دانشجویان خارجی مخالفت کرده است.

بولینگر در یادداشت خویش متذکر شد که درخواست اف بی آی مخالف آزادی های اولیه در آمریکا به حساب می آید و اجرای این اقدامات می تواند نگرانی های اقتصادی و سیاسی در کشور را تشدید کند.

رئیس پلیس کلمبیا همچنین در این مطلب افشا کرد که درخواست پلیس اف بی آی بیشتر مربوط به جاسوسی از دانشجویان چینی می شود.

بولینگر افزود: فرهنگ دانشگاه کلمبیا با نظارت سیستماتیک ناسازگار است و نظارت بر عملکرد و تحقیقات دانشجویان خارجی یک سیاست بسیار اشتباه است.

پیش از این دولت چین از دانشجویان این کشور خواست تا نسبت به ارزیابی «خطرات» تحصیل در آمریکا هوشیار باشند.

در بیانیه وزارت آموزش چین از دانشجویان خواسته شده است که پیش از عزیمت به آمریکا برای تحصیل «موارد احتیاطی» را رعایت کنند و «پیش بینی های لازم» را انجام دهند.

دولت چین در حالی این درخواست را مطرح کرده که آمریکا محدودیت ها برای صدور روادید دانشجویی را افزایش داده و شمار موارد رد درخواست صدور ویزای تحصیلی برای دانشجویان چینی افزایش یافته است.

نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا اواسط ماه مه (اواخر اردیبهشت) طرحی ارائه دادند که براساس آن صدور روادید تحصیلی برای افرادی که با ارتش چین در ارتباط بوده اند ممنوع می شود.

روابط پکن و واشنگتن در ماههای گذشته تحت تاثیر «جنگ تجاری» و وضع تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از کشور دیگر قرار گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.