«خودسر»، «تندرو»، «افراطی»؛ اسمش را هر چیزی می‌توان گذاشت اما هدف یکی است؛ دو قطبی سازی و دوگانه سازی که اظهارنظر را برای هرکسی سخت می‌کند. برایشان فرقی هم نمی‌کند چه کسی است و در چه درجه و جایگاهی قرار دارد بنا را که بر تخریب گذاشته باشند همه توانشان را به کار می‌گیرند تا به هدفشان برسند؛ موضوعی که همین چند روز پیش برای رئیس دفتر تبلیغات اسلامی رخ داد.

ماجرا چند روز بعد از  انتشار عکسی از آیت الله آملی لاریجانی و آیت‌الله محمد یزدی شروع شد. عکسی که قرار بود این پیام را به جامعه مخابره کند که اختلافات تمام شده است و دیگر دلخوری بین مقامات وجود ندارد اما درست در شرایطی که قرار بود سر و صداها فروکش کند در همایش گردهمایی بزرگ مبلغان ماه محرم دفتر تبلیغات اسلامی که روز پنج شنبه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در قم برگزار شد، وقتی نوبت به حجت الاسلام واعظی رسید تا سخنرانی کند، طلبه‌ای جوان با قطع سخن او و عنوان کردن این موضوع  که شما نباید در این مراسم سخنرانی کنید جلسه‌ را به  حاشیه می‌کشاند. او گفته بود««رهبر انقلاب فرموده اند که در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر شما به ذهن من نیامده‌اید» فضاسازی‌ها تا آنجا پیش می‌رود که رئیس دفتر تبلیغات از رئیس دستگاه قضا جهت سخنرانی دعوت و از ایراد سخن منصرف شد.

اتفاقی که روز پنجشنبه رخ داد با وجود ابعادی که داشت موضوعی نبود که شگفت‌زده‌مان کرده باشد البته اینکه تعجب نکردیم برای این نبود که بگوییم این اتفاق کم اهمیت بود اتفاقا ماجرا هر روز رنگ جدیدتری به خود می‌گرد و بعد تازه‌تری از آن رونمایی می‌شود؛ اما مسئله آنجاست که روال برهم زدن سخنرانی‌ها آن هم با این سبک و سیاق سابقه‌ای حداقل یک دهه ای دارد و تندروها هرجا که به دنبال فضاسازی و برهم زدن آرامش باشند در گام اول جلسات را هدف قرار می دهند و با اغتشاش و شلوغ کاری نگاه ها را به سمت خود می کشانند. رویه ای که به نظر می رسد در سال انتخابات مجلس قرار است تا اسفندماه در دستور کار این طیف باشد.

سخنرانی ناتمام هاشمی رفسنجانی

تقریبا یکسال بعد از انتخابات سال ۸۴ وقتی که در نتیجه دوگانه‌سازی احمدی‌نژادی‌ها در برابر هاشمی رفسنجانی، این طیف توانست سکان قوه مجریه را به دست بگیرد کم‌کم این ماجرای برهم زدن سخنرانی‌ها هم کلید خورد آن هم با بر هم زدن سخنرانی رقیب احمدی‌نژاد.

در سال ۸۵ و همزمان با پانزده خرداد و سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسمی به همین مناسبت که در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (ص) برگزار ‌شد، شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. در میانه‌های سخنرانی هاشمی رفسنجانی یکی از حاضران با بیان اینکه سؤالی می‌خواهد بپرسد، نظم عمومی سالن را به هم زد و به دنبال آن، اعتراضات پراکنده ادامه پیدا کرد که با واکنش جمعی از حاضران روبرو شد. در حالی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کرد با آرام کردن فضا به سخنان خود ادامه دهد، ناگهان شخصی که به لباس روحانیت ملبس بود، با فریادهایی دوباره  نظم مراسم را به‌هم زد که این امر با واکنش شدیدی روبرو شد و منجر به درگیری‌های پراکنده فیزیکی در میان حاضران شد.

آشوب علیه نوه امام در نیمه خرداد

سال ۸۸ یکی از پر التهاب‌ترین انتخابات بود. التهابی که از روزهای تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری شروع شد و اولین قدم را احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی برداشت. درست فردای آن روزی که احمدی‌نژاد در مناظره با مهمترین رقیب خودش یعنی نخست وزیر سال‌های جنگ، اتهاماتی را علیه هاشمی‌رفسنجانی، ناطق نوری و سید محمد خاتمی مطرح کرد، سید حسن خمینی طبق روال هر سال یکی از سخنرانان مراسم ارتحال حضرت امام (ره) بود. سخنرانی که دقیقا بعد از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد شروع شد. اما با پایان یافتن سخنرانی احمدی‌نژاد وقتی نوبت به سید حسن خمینی رسید تا سخنرانی‌اش را ایراد کند کاملا برنامه‌ریزی شده آن آرامش در سخنرانی احمدی‌نژاد هم پایان یافت و عده‌ای علیه سید حسن خمینی، نوه امام شعار دادند. البته این اتفاق فقط به مراسم ارتحال امام در سال ۸۸ ختم نشد و سال بعد از آن هم تکرار شد و خیلی ها احمدی نژادی‌ها را در تشدید فضای هیجانی این مراسم مقصر می‌دانستند. موضوعی که چندان هم بی‌راه نبود چرا که در مراسم سال ۸۹، احمدی نژاد بار دیگر سخنران قبل از سید حسن خمینی بود، که با طولانی شدن سخنان او، مجال سخنرانی از سید حسن خمینی گرفته شد. اما جالبتر آن بود که او پس از پایان سخنانش در قامت یک مجری به حضار گفت که «اینک توجه شما را به سخنان رهبری جلب می کنم».

حمله به سخنرانی ناطق در شب قدر

در سال ۹۱ آیت الله واعظ طبسی از حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری دعوت کرده بود که در یک مراسم احیای شب قدر در مشهد شرکت کند. در میانه سخنان او عده ای شروع به همهمه کردند. همان موقع شنیده می شد که این همهمه از سوی برخی سازماندهی شده بوده است. آنها ابتدا سعی داشتند با اعتراض‌های چندنفره و فرستادن صلوات در اطراف تریبون، فضا را ملتهب کنند. بعد از چند بار که اقدام به فرستادن صلوات کردند، ناطق نوری گفت صلوات جای خودش را دارد و صحبت خود را تا پایان ادامه داد. برخی از معترضین نیز شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر دادند و عده ای بطری‌های یک بار مصرف آب را به سمت ناطق نوری و آیت‌الله طبسی پرتاب کردند و به واعظ طبسی اعتراض می‌کردند که چرا از ناطق نوری به عنوان سخنران دعوت کرده است.(اینجا)

از پرتاب مهر تا لغو سخنرانی

یکشنبه سیاه مجلس از آن وقایعی است که برای همیشه در ذهن‌ها باقی می‌ماند همان روزی که قرار بود وزیر کار محمود احمدی‌نژاد به دلیل تن ندادن به حکم دیوان عدالت اداری و خواست نمایندگان مجلس برای برکناری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تأمین اجتماعی، استیضاح شود. هرچند جلسه با التهاب زیادی شروع شد اما هیچکسی فکرش را نمی‌کرد قرار است محمود احمدی‌نژاد به پخش فیلمی علیه رئیس مجلس رو بیاورد و نهایتا آن جلسه پر التهاب رقم بخورد. البته تنش میان احمدی‌نژاد و لاریجانی به همان روز ختم نشد و حدودا یک هفته بعد از جلسه استیضاح، در جریان مراسم ۲۲ بهمن، طبق روال معمول علی لاریجانی یکی از سخنرانان این مراسم در قم بود اما بعد از گذشته ۴-۳ دقیقه از سخنانش ، با شعارها و جنجال عده ای مواجه شد که فضای حرم را به آشوب کشیدند و سخنان وی را قطع کردند. اما ماجرا به همینجا ختم نشد کار به پرتاب کفش و مهر به سمت لاریجانی هم کشیده شد. آن ها سپس به سمت وی حمله کردند و مسئولان حفاظت رئیس مجلس مجبور شدند علی لاریجانی را از صحنه خارج کنند.

ماجرای سال ۹۱ بار دیگر در سال ۹۷ تکرار البته این‌بار به جای قم منبع و منشا ماجرا در کرج بود.  ۱۶ بهمن ۹۷ بود که امام جمعه کرج در ادبیاتی انتقادی از تریبون نماز جمعه نسبت به انتخاب علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران روز ۲۲ بهمن کرج معترض شد و اعلام کرد یک هفته به مرکز فرصت می‌دهد تا تدبیری بیندیشند؛ فرصتی که البته علی لاریجانی رئیس مجلس از آن تحت عنوان التیماتوم یاد کرد و گفت: نیازی به التیماتوم نیست و در شرایطی که کشور به وحدت نیاز دارد بهتر این است که سخنرانی لغو شود تا امام جمعه یا خودشان در مراسم ۲۲ بهمن سخنرانی کنند یا هر کسی که مطلوب شان است، دعوت کنند.(اینجا)

حمله به روحانی و ظریف

قصه افراطی‌گری و تندروی از آن دست قصه‌های پر غصه‌ای است که هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و این رفتارها می‌تواند هر شخصیتی را از سر تیغ رادیکالیسم بگذراند. موضوعی که درست در سال‌های ۹۲ وقتی حسن روحانی به سکان قوه مجریه را به دست گرفته بود گریبان‌گیر دولت شد. در آن سال که بحث مذاکره با امریکا و حل پرونده هسته‌ای ایران حسابی داغ شده بود توپخانه مخالفان و منتقدان شخص محمدجواد ظریف و حسن روحانی را نشانه رفت. این مسئله آنقدر شدت و حدت پیدا کرد که پس از بازگشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه از اولین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دولت یازدهم افراط‌ گرایان با انواع شعارها علیه دولت به استقبال‌شان رفتند و باز دامنه تندروی به پرتاب کفش و اشیا به سمت ماشین آنها کشیده شد.

راهپیمایی سال ۹۶ روز قدس بار دیگر تندروها حسن روحانی را در سیبل خود قرار دادند و به او توهین کردند.

نطق ناتمام مطهری

علی مطهری فرزند شهید مطهری و نماینده مردم تهران از آن دست شخصیت‌های سیاسی اصولگرایی است که همواره تندروهای این جناح شمشیرشان را برای او از رو بسته‌اند که اوج این اتفاق را می‌توان در سال ۹۳ مشاهده کرد. همان زمان که علی مطهری به مناسبت ۹ دی پشت تریبون مجلس نهم قرار گرفت و نطقش را در آن روز ایراد کرد نطقی که انتقاداتی را نسبت به این روز و اتفاقات سال ۸۸ را نشانه گرفته بود. صحبت‌های مطهری وقتی به «یوم‌الشیطان» رسید دیگر مخالفان و تندروهای مجلس نهم نتوانستند تحمل کنند و به سمت او هجوم اوردند تا جایی که کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد کاغذ نطق او را پاره کرد و کار به درگیری فیزیکی هم کشیده شد. اما ماجرای این جدال و درگیری به همان صحن مجلس ختم نشد چرا که چند روز بعد از آن اتفاقات وقتی این نماینده مجلس به دعوت دانشجویان دانشگاه شیراز راهی این شهر شد در فرودگاه شیراز با حمله حدود ۵۰ نفر افراد ناشناس مواجه شد. این افراد با چوب و سنگ به خودروی وی حمله کردند و با شکستن شیشه‌های خودروی این نماینده مجلس اجازه عبور به خودرو را نمی‌دادند. مهاجمان ناشناس که برخی از آنها سوار بر موتورسیکلت بودند، همچنین از اسپری گاز فلفل استفاده کردند که همین امر موجب اختلال تنفسی علی مطهری برای دقایقی شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.